آیا گلوتامین می تواند به ورزشکاران در ریکاوری عضلات کمک کند؟


افرادی که تحت ورزش های شدید قرار می گیرند به چیزی اضافی نیاز دارند تا به بازیابی عضلاتشان کمک کند. در غیر این صورت در پایان چندین روز با درد و درد عضلانی مواجه خواهیم شد. مطمئناً، این می‌تواند باعث شود برنامه‌هایی برای رفتن به ورزشگاه از بین برود!

گلوتامین در حال افزایش محبوبیت است و بسیاری از مردم ادعا می کنند که ریکاوری عضلات را بهبود می بخشد. ما برای عضله سازی به گلوتامین نیاز داریم، اما آیا این به ما کمک می کند تا برای ورزش روز بعد آماده شویم؟

آیا گلوتامین همچنین می تواند عضله بسازد؟

ما به هر سوال به تفصیل می پردازیم و اطلاعات علمی دقیقی ارائه می دهیم. اما ابتدا بیایید با رابطه مشترک گلوتامین با ماهیچه های ما آشنا شویم.

نقش گلوتامین در عضله سازی

گلوتامین از عملکردهای بسیاری در بدن ما پشتیبانی می کند. یکی از آنها توسعه پروتئین برای بافت عضلانی ما است. به گفته WebMD، گلوتامین در رشد عضلات نقش دارد.

به طور کلی، بدن ما می تواند گلوتامین کافی برای حمایت از رشد عضلات تولید کند. با این حال، بدن ما تحت شرایط خاصی به گلوتامین بیشتری نیاز دارد. این زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌ها یا ماهیچه‌های ما سریع‌تر از آن چیزی که بدن قادر به ترمیم آن باشد، تجزیه می‌شوند.

در چنین مواردی، گلوتامین ممکن است از رشد عضلات حمایت کند. در واقع، پزشکان از گلوتامین برای درمان بیماران سوختگی استفاده می‌کنند که نسبت به افراد سالم میزان تجزیه عضلانی بیشتری دارند.

در نتیجه، گلوتامین ممکن است به ریکاوری عضلات برای ورزشکارانی که عضله بیشتری می‌شکنند کمک کند. با این حال، آیا گلوتامین واقعا عضله می سازد؟

آیا گلوتامین می تواند عضله بسازد؟

دانشمندان مطالعاتی انجام داده اند تا ببینند آیا گلوتامین می تواند عضله بسازد یا خیر. متاسفانه نتایج مطالعات چندان امیدوارکننده نیست.

در یک مطالعه، شرکت کنندگان ۰.۹ گرم گلوتامین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن مصرف کردند. همه مردان حاضر در مطالعه نیز آموزش مقاومتی دیده بودند.

با این حال، این مطالعه نشان نداد که گلوتامین بر توده بدون چربی بدن تأثیر می گذارد.

در مرحله بعد، محققان با گلوتامین روی کشتی گیران آزمایش کردند و آنها را تحت فشار زیادی قرار دادند. آنها می خواستند موقعیتی ایجاد کنند که در آن شرکت کنندگان استرسی مانند قربانیان سوختگی را تجربه کنند.

این مطالعه همچنین هیچ تغییری در توده بدون چربی بدن یا توده چربی پیدا نکرد.

مطالعات بیشتر در مورد این موضوع نیز دلگرم کننده نبوده است. متاآنالیز ۵ مطالعه همچنین نشان داد که گلوتامین هیچ تأثیری بر توده بدن ندارد.

بنابراین، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که گلوتامین وقتی به عنوان مکمل مصرف شود، عضله سازی نمی کند.

در مرحله بعد، بیایید بررسی کنیم که آیا گلوتامین نقشی در ریکاوری عضلات دارد یا خیر.

آیا گلوتامین به ریکاوری عضلات کمک می کند؟

گلوتامین ممکن است در بازیابی عضله موثرتر از عضله سازی باشد. دانشمندان چندین مطالعه انجام داده اند که نشان داده است گلوتامین درد عضلانی را کاهش می دهد و ترمیم را تسهیل می کند.

به گفته Livestrong، گلوتامین به انتقال نیتروژن به عضلات آسیب دیده پس از ورزش کمک می کند. به ایجاد تعادل مثبت نیتروژن کمک می کند که از ترمیم عضلات پشتیبانی می کند. علاوه بر این، ورزشکاران استقامتی ممکن است پس از انجام ورزش های طولانی مدت، تقویت کننده ایمنی بدن دریافت کنند.

علم چه می گوید؟

محققان می خواستند بررسی کنند که آیا گلوتامین در ریکاوری عضلات موثر است یا خیر. بنابراین، آنها مطالعاتی را انجام دادند که در آن شرکت کنندگان تمرینات آسیب رسان عضلانی را انجام دادند. محققان همچنین به آنها گلوتامین دادند و برخی از شرکت کنندگان را در گروه دارونما قرار دادند.

در یکی از این مطالعات، گلوتامین منجر به دو پیشرفت شد:

  1. کاهش درد عضلانی
  2. بهتر است قدرت را بازیابی کنید

WebMD نیز با یافته های مطالعه موافق است. او می گوید گلوتامین ممکن است ریکاوری پس از ورزش را بهبود بخشد و خستگی را کاهش دهد.

مطالعه دیگری اثربخشی لوسین و گلوتامین را در ریکاوری عضلات آزمایش کرد. لوسین یک اسید آمینه است که در مکمل های BCAA یافت می شود. بنابراین، محققان چه چیزی را یافتند؟

دانشمندان دریافته اند که لوسین به بازیابی قدرت ۷۲ ساعت پس از ورزش کمک می کند. اما لوسین و گلوتامین برای بازیابی قدرت ۲۴ تا ۷۲ ساعت پس از ورزش بهترین کار را دارند.

همه تحقیقات امیدوارکننده نیستند

چند مطالعه نشان نداده اند که گلوتامین به ریکاوری عضلات کمک کند. در یکی از این مطالعات، گلوتامین بهبودی را در مردان آموزش ندیده تسهیل نکرد.

با این حال، همه شرکت کنندگان مردان آموزش ندیده بودند. همچنین به آنها دوز کمتری گلوتامین داده شد.

علاوه بر این، مطالعه دیگری هیچ فایده ای از گلوتامین برای زنان در بازیابی قدرت پیدا نکرد. اما هم مردان و هم زنان از درد عضلانی تسکین یافتند.

برخی از کارشناسان در دنیای تناسب اندام نیز معتقدند که گلوتامین هیچ مزیتی برای بازیابی عضلات ندارد. حتی یک نفر گلوتامین را هدر دادن کامل پول می داند.

طبق معاینه، گلوتامین می تواند ریکاوری پس از تمرین قدرتی را بهبود بخشد. با این حال، به ساخت توده عضلانی کمکی نمی کند.

آیا برای بازیابی عضلات باید گلوتامین مصرف کنیم؟

به نظر می رسد این تحقیق در مورد استفاده از گلوتامین برای ریکاوری عضلات بی نتیجه باشد. خب ما باید چی کار کنیم؟

بیایید با آنچه می دانیم شروع کنیم. طبق Examine و منابع دیگر، پزشکان از گلوتامین برای بیماران سوختگی استفاده می کنند. زمانی که سرعت تجزیه سریعتر از سنتز باشد در ترمیم بافت موثر است.

در نتیجه، گلوتامین ممکن است تنها زمانی که به سختی تمرین می کنیم ریکاوری عضلات را تسهیل کند. ممکن است برای ورزشکاران یا بدنسازان کارساز نباشد.

به نظر می رسد Bodybuilding.com در اینجا موافق است. او می گوید که گلوتامین تنها زمانی می تواند به ریکاوری عضلات کمک کند که هر روز خود را “تنبیه” کنید. یا به عبارت دیگر، ممکن است برای افرادی که بسیار شدید تمرین می کنند، فوایدی داشته باشد.

علاوه بر این، گلوتامین فقط در دوزهای سنگین عمل می کند. دوزهای کوچکتر در دستیابی به نتایج مثبت مؤثر نیستند.

به گفته Bodybuilding.com، با این حال، گلوتامین به تنهایی ممکن است بهترین نتایج را ارائه نکند. بنابراین ورزشکاران گلوتامین را با مکمل های دیگر مانند BCAA ترکیب می کنند تا نتیجه بهتری بگیرند. در واقع، حتی اگر گلوتامین مصرف کنیم، برای ساختن بافت عضلانی به وجود BCAA به خصوص لوسین نیاز داریم.

علاوه بر این، ورزشکاران همچنین می توانند گلوتامین را با کراتین امتحان کنند. این می تواند به آنها کمک کند تا حجم و اندازه عضلانی خود را افزایش دهند.

آخرین افکار

گلوتامین ممکن است به ریکاوری عضلانی کمک کند اگر زیاد تمرین کنیم. ما باید مانند قربانیان سوختگی به عضلات خود آسیب برسانیم و بدن خود را تحت استرس قرار دهیم. تنها در این صورت است که گلوتامین برای بازیابی ماهیچه ها عمل می کند.

با این حال، همه ورزشکاران بدنسازی سخت تمرین نمی کنند. بنابراین، گلوتامین ممکن است بهترین انتخاب برای ریکاوری پس از تمرینات ما نباشد. فقط ممکن است تا حدودی درد عضلانی ما را کاهش دهد.

علاوه بر این، ما باید مقادیر زیادی گلوتامین مصرف کنیم تا نتایج را تجربه کنیم.

می‌توانیم گلوتامین را با مکمل‌های دیگر برای بهبود اثربخشی آن امتحان کنیم. به غیر از آن، می‌توانیم مکمل‌های اثبات‌شده‌ای را امتحان کنیم که به ترمیم عضلات و ریکاوری بعد از ورزش کمک می‌کنند.

پرسش و پاسخ

گلوتامین چه کاری می تواند برای عضلات انجام دهد؟

گلوتامین در سنتز پروتئین ماهیچه ای نقش دارد. این به رساندن نیتروژن به عضلات ما برای رشد و تکامل کمک می کند. با این حال، مصرف مکمل های گلوتامین ممکن است بهترین راه برای عضله سازی نباشد. فقط ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد و بازیابی قدرت را بهبود بخشد.

چه مقدار گلوتامین برای ریکاوری عضلات نیاز داریم؟

برای ریکاوری عضلات می توانیم روزانه ۳۰ گرم گلوتامین را امتحان کنیم. با این حال، به یاد داشته باشید که دوز را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید و آن را با غذا مصرف کنید. علاوه بر این، ورزشکاران ممکن است قبل یا در حین ورزش گلوتامین مصرف کنند.

چرا ورزشکاران گلوتامین مصرف می کنند؟

بدنسازان و ورزشکاران برای کمک به ریکاوری عضلات گلوتامین مصرف می کنند. با این حال، گلوتامین ممکن است خیلی موثر نباشد و با مکمل های دیگر بهتر عمل کند. علاوه بر این، گلوتامین ممکن است درد عضلانی را کاهش دهد.

آیا می توانیم بعد از تمرین گلوتامین مصرف کنیم؟

بهتر است دوز گلوتامین را به دوزهای کوچک تقسیم کنید. ورزشکاران می توانند بعد از ورزش یک دوز مصرف کنند و در طول روز با وعده های غذایی استراحت کنند.

آیا گلوتامین می تواند به عضله سازی کمک کند؟

گلوتامین هیچ تاثیری بر توده بدن ندارد. بنابراین، کمکی به عضله سازی ما نخواهد کرد. بدنسازان می توانند مکمل های موثرتری مانند کراتین یا BCAA برای عضله سازی مصرف کنند.