در زمان سرماخوردگی یا آنفلوانزا چه بخوریم؟

شفقنا زندگی- نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره‌ی مقابله با مصرف سرماخوردگی و آنفلوانزا به برخی از محبوب‌ترین موادی که می‌توان از آن‌ها به عنوان داروهای مصرفی یاد کرد، اشاره کرد…

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نیویورک‌تایمز؛ کارشناسان بهداشتی و بهداشتی پیش‌بینی می‌کنند که فصل آنفولانزای امسال سخت‌تر از چند سال گذشته خواهد بود. این ابزار هم‌چنین می‌گویند که پس از دو سال سکوت و رکود نسبی در مورد آنفلوانزا، شاهد افزایش آنفلوانزا، سرماخوردگی و سایر انواع بیماری‌های تشخیصی بود.

بهترین اقدام احتیاطی در برابر با آنفولانزا تزریق واکسن است. در این زمینه هم‌چنین باید گفت که شخصی بیمار می‌شود، کاری جز بررسی بیماری و مدیریت این علائم و نشانه‌ها نمی‌تواند انجام دهد. به خصوص که آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های دستگاه‌های فوقانی توسط ویروس‌ها ایجاد می‌کنند، بنابراین نمی‌توان آن‌ها را با آنتی‌وتیک‌های درمان‌کننده‌ی درمان‌کننده‌ی درمان‌کننده‌های بیماری‌ها کرد. داروهای ضدویروسی درمان‌کننده آنفولانزا از خانواده‌های تامیفلو نیز معمولاً برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند، از خانواده‌های زنان باردار، مسن یا دارای نقص ایمنی- هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین برای بیشتر مبتلایان به آنفلوانزا چاره‌ای نمی‌ماند جز معالجه و کنترل بیماری‌هایی مانند تب، سردرد، بدن‌درد و گرفتگی یا آبریزش بینی- که پزشکان هم همین را می‌توانند مصرف کنند. موضوعی که دکتر آچ کیپ تالبوت دانشیار پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت آن را به این صورت توضیح می دهد: «علاوه بر علیمی چون تب، سردرد، بدندرد و گرفتگی یا آبریزش بینی که بین سه تا پنج روز طول کشید، عده ای از افراد نیز خواهند شد. ممکن است سرفه یا گلودرد یا بشود، که این بیماری ممکن است کمی بیشتر طول بکشد».

علائم مشابه

دکتر تاالوت می‌گوید: «علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و حتی کووید به شکل عجیب و فوق‌العاده شبیه هم‌لب‌ها هستند، و به همین دلیل است که مردم هر چیزی را از این نوع دارند که در فصل زمستان اتفاق می‌افتد آنفولانزا یا سرماخوردگی بنامند».
با این حال، سرماخوردگی معمولاً دیرتر و کندتر ظاهر می‌شود، خفیف‌تر از علائم آنفولانزا هستند و البته بعید است که منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. در این بین افراد مبتلا به کووید علائمی را نیز می‌توان برای علائم مشترک دو بیماری بالا تجربه می‌کند و به همین دلیل هم هست که گفته می‌شود بهترین راه را برای دانستن احتمال تشخیص هر کدام از این ویروس‌هاست.

دکتر آویوا روم، پزشک متخصص بیماری‌های عمومی در این زمینه می‌گوید: «مثلی بین پزشکان وجود دارد که می‌گوید اگر سرماخوردگی را درمان کنید، در چند هفته قبل از بین می‌رود و اگر آن را به حال خود رها کنید، در عرض یک هفته از بین می‌روید. خواهد رفت»!

با این حال قرن‌ها و نسل‌های متمادی، داروهای خانگی بی‌شماری- از دمنوش‌های گرم تا سوپ‌ها و درمان‌های گیاهی- به عنوان درمان و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا، گلودرد یا احتیاط مورد استفاده قرار گرفته‌اند. دانش‌آموزان نیز در طول این سال‌ها تحقیقاتی درباره این درمان‌ها انجام داده‌اند و تلاش کرده‌اند تا میزان نتیجه‌گیری از این درمان‌ها، استفاده از آنها و بهترین فرمولاسیون‌ها را تعیین کنند.

با این حال متخصصان اذعان می‌کنند که روش‌هایی که ممکن است در هنگام بیماری ایجاد شود، بهتر است، ضرری ندارد. حتی اگر در نهایت آن درمان‌ها تأثیری مانند دارونماها داشته باشند.

دکتر آویوا روم می‌گوید: «گاهی اوقات مااهدی برای بسیاری از شیوه‌های رایج درمان سنتی نیست، زیرا مطالعه آن‌ها ارزش زیادی ندارد. با این حال هزاران سال است که این درمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و شواهد کافی برای اثبات بی‌خطر بودن آنها وجود دارد».

در ادامه مواردی که درباره برخی از محبوب‌ترین داروها و درمان‌های مرسوم مطرح می‌شود و پزشکان نیز آن‌ها را تائید کرده‌اند، مورد اشاره قرار می‌گیرند.

تقویت سیستم ایمنی

می‌شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توان از ویتامین سی، سنجد و روی استفاده کرد.
در واقع، تعداد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی از ویتامین‌ها و مواد موجود در درمان‌های خانگی- از خانواده‌های ویتامین سی، سنجد و روی- نه تنها سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند، بلکه حتی در بدبینانه‌ترین نگاه نیز حداقل کارکرد آن‌ها می‌تواند باعث تحریک سیستم ایمنی و ایمنی شود. کوتاه‌تر کردن مدت زمان علائم بیماری باشد.

اما این ایده که ویتامین سی می‌تواند به درمان سرماخوردگی کمک کند، ایده ایده‌آل نیست. این ایده در دهه ۷۰ توسط برنده جایزه نوبل لینوس پاولینگ مطرح و محبوبیت بسیاری به دست آورد و باعث افزایش برای این ماده مغذی شد. از آن زمان، پژوهشگران مرتبط با صنعت مکمل‌ها به طور مستمر ادعا کرده‌اند که ویتامین سی می‌تواند سلول‌های ایمنی را برای یافتن و مبارزه با افزایش می‌دهد.

تسکین گلودرد

در این زمینه گفته می‌شود که برای هیدراته ماندن و تسکین گلودرد می‌توان از دم‌نوش‌ها و چای‌های مختلف، سوپ، زنجبیل و زردچوبه استفاده کرد.

گلودرد نتیجه طبیعی سیستمی است که در زمان مبارزه با ایمنی بدن با ویروس هایی که در مجاری تنفسی فوقانی مستقر شده، ایجاد می شود. تورم و درد گلو می‌توان بلع غذا را تر کند. هم‌چنین باعث می‌شود گلوی فرد بیمار خشک شود. سرفه حتی می‌توان شرایط را بدتر هم کرد. در زمان درگیری با چنین شرایطی نوشیدن آب، چای داغ، آبگوشت یا سوپ باعث می‌شود احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

کنترل سرفه

برای کنترل سرفه نیز می‌توان از آب نمک و عسل استفاده کرد.
در این میان اگر گلودرد همراه با سرفه داشته باشید، غرغره کردن آب نمک ممکن است مفید باشد.

رفع احتقان

برای رفع احتقان می‌توانم عرق‌ها و گیاهان مختلف را به کار برد.

در این زمینه باید گفت که باید نگه داشتن مجرای بینی یک راه حل ساده و بیخطر دیگر برای رفع احتیاط بینی است که می تواند به کودکان و بزرگسالان کمک کند تا علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی خود را تسکین دهند.