دکتر امیر صدری: احتمال اینکه آبله میمونی مثل کوید اپیدمی شود بسیار کم است/ دیر یا زود بیماری به ایران نیز می‌رسد.

شفقنا زندگی- مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی استان تهران درباره احتمال ابتلا به بیماری آبله میمون در ایران می گوید: در مورد کیس ها شایعات زیاد است و عکس هایی که در اینترنت دست به دست می شود زیاد است. یک مورد در ایرانشهر و یک مورد در سراوان و یک مورد در بلوچستان و یک مورد در خوزستان بود. در هر موردی که نمونه‌گیری از آن اعلام می‌شود، اما بالاخره شش دیر یا زود بیماری به ایران می‌رسد که در سراسر کشور و در یک کشور دیگر دیده شده است.

دکتر امیر صدری در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که آبله میمون در چند کشور دنیا به صورت اپیدمی درآمده است. در ایران چند مورد احتمالی گزارش شده ولی تایید و اعلام نشده است. آیا اطلاعاتی مبنی بر این بیماری در کشور وجود دارد و اپیدمی جدی است؟ آیا نیاز به تهیه واکسن وجود دارد یا نه؟ اظهار داشت: جهان امروز بر سر دو راهی است که امروز وجود دارد چون انتقال نیاز به تماس خیلی نزدیک و طولانی دارد که مثل کوویدمی شود بسیار کم است. ولی در مورد همین تعداد کم می‌داند. در کشور ما یکی از اقشار آسیب پذیر افراد من هستند. ولی در مورد افراد مسن می دانیم که تا اواسط دهه ۵۰ واکسیناسیون آبله داشتیم و گفته می شود تاثیر واکسن آبله مادام العمر است و ۸۰ تا ۸۵ درصد جلوی بیماری را می گیرد. به نظر می رسد این بیماری آنقدر که سر و صدا شده است ترسناک نیست. بخصوص که میزان مرگباری این بیماری بسیار کم است ولی می توان در کودکان و افراد مسن مرگبار باشد.

وی افزود: گفته می شود امروز کشور های اروپایی تهیه واکسن را برای گروه های خاص از جمله کادر درمانی شروع کرده اند ولی ما هنوز هیچ برنامه ای نداریم. در مورد کیس ها شایعات زیاد است و عکس هایی که در اینترنت دست به دست می شود زیاد است. یک مورد در ایرانشهر و یک مورد در سراوان و یک مورد در بلوچستان و یک مورد در خوزستان بود. در هر موردی که نمونه‌گیری از آن اعلام می‌شود، اما بالاخره شش دیر یا زود بیماری به ایران می‌رسد که در سراسر کشور و در یک کشور دیگر دیده شده است.

وی در مورد مصرف در مورد بیماری های ناشی از بیماری های عفونی، وضعیت به چه صورت است زیرا گفته می شود در تابستان و بهار از این ویروس ها می بینید؟ مشخص کرد: در مورد ویروس‌های بیماری‌زای گوارشی و یای که امروز با علائم بیماری شایع است اطلاعاتی دقیق ندارم.