غذا درمانی کل نگر – نحوه ترکیب اصل ۵ غذای شهودی: کشف عامل رضایت


پنجمین اصل غذا خوردن شهودی این است: عامل رضایت را کشف کنید. اغلب اوقات زمانی که خود را در یک الگوی رژیم غذایی می بینید، این باور را اتخاذ می کنید که تغذیه سالم بی مزه و کسل کننده است. رژیم غذایی اغلب باعث می شود احساس محرومیت از غذای خود را داشته باشید. هنگامی که در یک الگوی محدودیت قرار می گیرید، نه تنها خود را از لذت، بلکه از احساس رضایت و سیری محروم می کنید. وقتی این عناصر ضروری را از غذایی که می خورید احساس نکنید، بدن و ذهن شما متوجه می شوند که فریب خورده اند! از اینجاست که افکار در مورد غذا و میل به غذا می تواند شروع شود و به یک مشکل جدی تبدیل شود.

غذا باید سرگرم کننده باشد. ما برای زنده ماندن باید غذا بخوریم، بنابراین غذاهای خوشمزه باعث می شود که ما بخواهیم دوباره برگردیم تا احساس سیری و سیری کنیم. وقتی خود را از این نیاز اولیه محروم کنید، رنج خواهید برد.

برای شروع به کارگیری این اصل و ایجاد یک عامل رضایت بیشتر از غذای خود، مفید است که ابتدا به طور خاص تر بدانید که واقعاً از کدام غذاها لذت می برید. چه طعم هایی را دوست دارید؟ ادویه ها و چاشنی های مورد علاقه شما چیست؟ از چه بافت هایی لذت می برید، چه طعم هایی دارند؟ وقتی می دانید چه چیزی در مورد غذا احساس خوبی به شما می دهد، می توانید غذاهای متعادل و مفرح، خوشمزه و لذت بخشی تهیه کنید.

خوردن آگاهانه یک جنبه بسیار مفید از این آگاهی است. وقتی واقعاً با غذایی که می خورید حاضر باشید، متوجه می شوید که آیا احساس رضایت می کنید یا خیر. وقتی متوجه می‌شوید که بی‌خیال غذا می‌خورید و از انتخاب‌های غذایی‌تان رضایت نمی‌گیرید، ممکن است به این دلیل باشد که هنگام غذا خوردن آنجا نبودید و فراموش کرده‌اید که غذایتان را مزه کنید و لذت ببرید. اگر احساسی غذا می خورید، حتی اگر غذا مزه خوبی داشته باشد، معمولاً خودگویی منفی و شرم در اطراف فرآیند غذا خوردن وجود دارد و بنابراین از خوردنی که سزاوار آن هستید لذت واقعی نمی برید.

مفهوم سلیقه در این اصل برای کشف عامل رضایت بسیار مفید است. اگر به خود اجازه دهید بو کنید، بچشید، آهسته و کامل بجوید و در حین غذا خوردن توجه کنید، عامل رضایت را به طور کاملا طبیعی ایجاد خواهید کرد. اگر عجله دارید، حواس‌تان پرت می‌شود، یا مقداری «رژیم‌پسند» می‌خورید، فقط به عنوان راهی برای «خوب» بودن، احتمالاً احساس رضایت نخواهید کرد. این فقط باعث می شود که شما احساس ولع و رنجش کنید و در آینده می تواند منجر به پرخوری یا پرخوری شود.

برای شروع به کارگیری این مرحله از کشف عامل رضایت در زندگی روزمره خود، این مراحل را دنبال کنید:

فهرستی از تمام غذاها و طعم هایی که می دانید دوست دارید و از خوردن آنها لذت می برید تهیه کنید

برخی از وعده های غذایی مورد علاقه خود را که در طول زندگی از خوردن آنها به یاد خواهید آورد را یادداشت کنید

مزه ها و ویژگی هایی را که اغلب میل می کنید، بنویسید، مانند شیرین، شور، ترد، گرم، ترش، گرم، سرد، ترش…

غذاهایی را که از آن لذت می برید به تمام مواد مغذی ضروری تقسیم کنید، از جمله غذاهایی که فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم، کربوهیدرات ها و پروتئین را تامین می کنند.

لیست خود را مرور کنید و بنویسید که آیا آخرین باری که هر یک از این غذاها را خورده اید و آیا داستان یا قضاوتی در مورد هر یک از این غذاها دارید یا نه.

در مورد هر داستان غذایی که در ذهن خود درباره این غذاهایی که از آنها لذت می برید ساخته اید کنجکاو باشید. اگر هر یک از آنها را محدود می کنید، آیا می توانید به خودتان اجازه دهید که یکی از این غذاها را زمانی که گرسنه هستید و از نظر احساسی تخلیه نمی شوید بخورید؟ وقتی آن را می خورید، این کار را با احتیاط انجام دهید. به خود اجازه دهید بوها، طعم ها، بافت ها و روند غذا خوردن را بچشید. توجه داشته باشید و حضور داشته باشید و به قضاوت هایی که ممکن است پیش بیاید توجه کنید و اجازه دهید قضاوتی از بین برود. فقط بخور، بگذار غذات غذا باشد و احساس سیری کنی. توجه داشته باشید که پس از خوردن آن غذا چه احساسی دارید و هر پیامی که بدن شما در مسیر انرژی، پاسخ های بدن و هضم شما ارسال می کند. این مکان است شما هستید در دانستن آنچه بدن شما می خواهد و نیاز دارد متخصص شوید. اینجا جایی است که شما درگیر فرآیند و تلفیق غذا خوردن آگاهانه و شهودی می شوید.