هپاتیت و بیماری های مقاربتی توضیح داده شده است

هپاتیت ویروسی چیست؟

هپاتیت ویروسی: التهاب و نکروز کبد ناشی از یک ویروس یا گروهی از ویروس ها است.

انواع دیگری از هپاتیت از جمله هپاتیت سمی و دارویی و هپاتیت الکلی وجود دارد.

انواع هپاتیت ویروسی

انواع مختلفی از هپاتیت ویروسی وجود دارد

هپاتیت A، B، C، D، E و G و غیره

هپاتیت B: توسط ویروس هپاتیت B ایجاد می شود. یک ویروس هپادنا DNA با ژنوم DNA تا حدی دو رشته ای.

هپاتیت C: این یک عفونت کبدی جدی و اغلب خاموش است که توسط ویروس هپاتیت C – یک ویروس RNA تک رشته ای ایجاد می شود. حداقل شش ژنوتیپ اصلی شناسایی شده است.

حالت انتقال

ویروس های هپاتیت B و C از طریق تماس با خون یا فرآورده های خونی آلوده منتقل می شوند

به عنوان مثال، از طریق سوزن های آلوده (از جمله سوزن های خالکوبی استریل نشده)، سوزن زدن تصادفی در کارکنان مراقبت های بهداشتی، و رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده از ناخن گیر، تیغ، یا مسواک مشترک.

-تزریق خون غربال نشده

سایر روش های انتقال

همچنین می تواند در بزاق، مایع منی و ترشحات واژن و از طریق مادران HbsAg مثبت به کودک (انتقال مادر به نوزاد) وجود داشته باشد. هپاتیت B در همجنس‌بازان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر داخل وریدی شایع است، اما بیشتر موارد ناشی از انتقال دگرجنس‌گرایان است. دوره کمون هپاتیت B 6 هفته تا ۶ ماه (به طور متوسط ​​۱۲ – ۱۴ هفته) است. هپاتیت C بین ۶-۷ هفته است و بیماری بالینی اغلب خفیف و معمولاً بدون علامت است.

علائم و نشانه ها

هپاتیت C را «قاتل خاموش» می‌نامند، زیرا ویروس اغلب سال‌ها در بدن پنهان می‌شود و با حمله به کبد، شناسایی نمی‌شود. از آنجایی که اکثر مردم علائم هشدار دهنده هپاتیت C را ندارند (یا نمی دانند چگونه یا چه زمانی آلوده شده اند).

آنها تا سالها بعد به دنبال درمان نمی روند. تا زمانی که علائم هپاتیت C ظاهر شود یا تشخیص داده شود، آسیب اغلب به خوبی در جریان است.

اگر علائم ظاهر شوند، ممکن است خفیف یا شدید باشند. از جمله شایع ترین شکایات عبارتند از:

خستگی

تب

درد عضلانی یا مفصلی

اشتهای ضعیف

حالت تهوع

درد در قسمت بالای سمت راست شکم

ادرار زرد تیره

استفراغ

زردی پوست یا چشم (یرقان)

خارش پوست

مدفوع رنگ پریده، خونریزی آسان، کبودی آسان.

چشمان زرد: یک علامت

هپاتیت حاد و مزمن

هپاتیت حاد همانطور که از نام آن پیداست به این معنی است که این بیماری ناگهانی و کوتاه مدت است و در دو هفته تا شش ماه اول پس از عفونت رخ می دهد.

در ۲۵ درصد موارد، ویروس به خودی خود بدون درمان از بدن پاک می شود.

هپاتیت مزمن:

برای اینکه هپاتیت از حالت حاد به مزمن تبدیل شود، باید بعد از شش ماه و اغلب خیلی بیشتر، عفونت مداوم وجود داشته باشد.

تخمین زده می شود که ۷۵ تا ۸۵ درصد از افراد مبتلا به هپاتیت حاد به عفونت مزمن مبتلا می شوند.

تشخیص هپاتیت

افراد مبتلا به هپاتیت C معمولاً تا زمانی که در آزمایش خون معمولی کشف نشود، نمی‌دانند که به عفونت مبتلا هستند، مگر اینکه علائم ظاهر شوند.

آزمایش خون ساده می تواند تشخیص دهد که آیا فرد آلوده است یا خیر.

آزمایشات معمول شامل موارد زیر است:

آزمایشات HbsAg

آزمایشات ضد HCV

آزمایش‌ها و سنجش‌های بیشتر برای افرادی که تست‌های بالا مثبت می‌شوند انجام می‌شود.

عوارض هپاتیت مزمن

از هر چهار نفر مبتلا به هپاتیت C مزمن، یک نفر به سیروز یا زخم شدید کبد مبتلا می شود.

این افراد ممکن است علائم دیگری از جمله تورم پاها و شکم، رگ های خونی عنکبوت مانند و تجمع سموم در جریان خون داشته باشند که می تواند منجر به آسیب مغزی شود.

افراد مبتلا به هپاتیت B مزمن، به ویژه زمانی که عفونت HBV در اوایل زندگی به دست می‌آید و تکثیر ویروسی ادامه می‌یابد، در معرض خطر جدی ابتلا به سیروز و کارسینوم سلول‌های کبدی هستند.

هپاتیت C مزمن نیز یکی از علل اصلی سرطان کبد است.

درمان ها

درمان ها در طول سال ها بسیار بهبود یافته اند. داروهای امروزی در از بین بردن ویروس از بدن مؤثرتر هستند و عوارض جانبی کمتری دارند.

نوع درمانی که دریافت می کنید به ژنوتیپ یا سویه هپاتیت شما و همچنین میزان آسیبی که کبد متحمل شده است بستگی دارد.

درمان هپاتیت B

هدف از درمان هپاتیت B مزمن کنترل ویروس و جلوگیری از آسیب رساندن به کبد است. این با نظارت منظم برای علائم بیماری کبد آغاز می شود.

داروهای ضد ویروسی ممکن است کمک کنند، اما همه نمی توانند آنها را مصرف کنند.

درمان: هپاتیت مزمن C

داروها

برخی از جدیدترین داروها برای ژنوتیپ های ۱، ۲ و ۳ هپاتیت C عبارتند از: داکلاتاسویر (داکلینزا). الباسویر/گرازوپرویر (Zepatier)؛ لدیپاسویر (هاروونی)؛ اومبیتاسویر، پاریتاپرویر و ریتوناویر با قرص داسابوویر (Viekira Pak)؛ Sofosbuvir/velpatasvir (Epclusa)؛ سوفوسبوویر (Sovaldi)؛ داکلاتاسویر (داکلینزا) با سوفوسبوویر (سووالدی)؛ و Sofosbuvir/velpatasvir (Epclusa).

تزریقی

پیشگیری و کنترل هپاتیت B

واکسن هپاتیت B برای همه نوزادان در بدو تولد و برای بزرگسالان توصیه می شود

پیشگیری و کنترل هپاتیت C

در حال حاضر هیچ واکسنی برای هپاتیت C وجود ندارد.

با محافظت از خود با استفاده از اقدامات حفاظتی از هرگونه تماس با مایعات بدن خودداری کنید.

حقایقی در مورد بیماری های مقاربتی

کلامیدیا: این یک STD شایع است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به ناباروری شود. با آنتی بیوتیک به سرعت از بین می رود. اما اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد زیرا علائم مبهم هستند یا وجود ندارند.

زنان با علائم ممکن است متوجه شوند

– ترشح غیر طبیعی واژن؛

– ادرار دردناک

علائم در مردان می تواند شامل موارد زیر باشد:

ترشح از آنها

آلت تناسلی؛

احساس سوزش زمانی که

ادرار کردن؛ (دیسوریا)

درد و تورم در یک

یا هر دو بیضه

آیا کلامیدیا قابل درمان است؟

بله، کلامیدیا با درمان مناسب قابل درمان است. هنگامی که به درستی مصرف شود، عفونت را متوقف می کند و می تواند احتمال بروز عوارض بعدی را کاهش دهد.

سوزاک

سوزاک به راحتی گسترش می یابد و می تواند منجر به ناباروری در مردان و زنان شود.

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت را متوقف کنند.

– سوزش هنگام ادرار و ترشح.

– بعداً عفونت ممکن است باعث بثورات پوستی شود یا به مفاصل و خون سرایت کند.

در مردان: ترشح از آلت تناسلی، بیضه های متورم.

در زنان: ترشحات واژن، درد لگن، لکه بینی. علائم ممکن است خفیف باشند و به راحتی با عفونت مجاری ادراری یا واژن اشتباه گرفته شوند.

سیفلیس

اکثر مردم علائم اولیه سیفلیس را متوجه نمی شوند. بدون درمان، می تواند منجر به فلج، کوری و مرگ شود.

سیفلیس با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

علائم و نشانه ها: اولین علامت معمولاً یک زخم سفت، گرد و بدون درد در ناحیه تناسلی یا مقعد است. این بیماری از طریق تماس مستقیم با این زخم گسترش می یابد.

بعداً ممکن است راش روی کف پا، کف دست یا سایر قسمت‌های بدن و همچنین تورم غدد، تب، ریزش مو یا خستگی ایجاد شود. در مرحله آخر، آسیب به اندام هایی مانند قلب، مغز، کبد، اعصاب و چشم ها رخ می دهد.

ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲

بیشتر موارد تبخال تناسلی توسط ویروسی به نام HSV-2 ایجاد می شود. این بسیار مسری است و می تواند از طریق مقاربت یا تماس مستقیم با زخم تبخال گسترش یابد.

هیچ درمانی وجود ندارد. اما داروهای ضد ویروسی می توانند شیوع را کمتر کرده و به رفع سریعتر علائم کمک کنند.

علائم: تاول های پر از مایع که زخم های دردناک و پوسته ای روی اندام تناسلی، مقعد، ران ها یا باسن ایجاد می کنند. می تواند از طریق تماس دهانی به لب ها سرایت کند.

اچ آی وی / ایدز

ویروس اچ آی وی قدرت دفاعی بدن را در برابر عفونت ها ضعیف می کند. اچ‌آی‌وی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده از سوزن مشترک یا تولد از مادر آلوده منتقل می‌شود. ممکن است برای سال ها هیچ علامتی ایجاد نکند، بنابراین آزمایش خون بهترین راه برای اطلاع از وضعیت شماست.

درمان به موقع برای کمک به پیشگیری از بیماری های جدی مهم است. بسیاری از افراد هیچ علامتی ندارند، اما برخی از افراد یک تا دو ماه پس از عفونت، علائم موقتی شبیه آنفولانزا پیدا می‌کنند: غدد متورم (در اینجا مشاهده می‌کنید)، تب، سردرد، و خستگی. آفت دهان نیز ممکن است ایجاد شود.

گزینه های درمانی برای HIV

در حالی که هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، داروهایی وجود دارند که می توانند میزان تکثیر ویروس در بدن را سرکوب کنند. مردم ترکیبی از داروهای ضد ویروسی را به امید جلوگیری از پیشرفت عفونت به ایدز مصرف می کنند.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس توسط یک انگل ایجاد می شود که در طول تماس جنسی گسترش می یابد. با داروهای تجویزی قابل درمان است.

علائم و نشانه ها در مردان: اکثر مردان هیچ علامت واضحی ندارند. در برخی از آنها ترشح خفیف یا سوزش خفیف در هنگام ادرار ایجاد می شود.

علائم و نشانه ها در زنان: زنان ممکن است ترشحات زرد مایل به سبز همراه با بوی قوی، خارش واژن یا درد در حین رابطه جنسی یا ادرار ایجاد کنند. علائم معمولاً ۵ تا ۲۸ روز پس از به دست آوردن انگل شروع می شود.

عوارض STDs

بیماری التهابی لگن (PID) یکی از عوارض جدی بیماری های مقاربتی درمان نشده، به ویژه کلامیدیا و سوزاک است.

زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌ها به رحم و سایر اندام‌های تناسلی زن منتقل می‌شوند. درمان سریع برای جلوگیری از آسیب به باروری زنان ضروری است.

علائم و نشانه ها: درد زیر شکم، تب، ترشح غیر معمول، مقاربت دردناک، ادرار دردناک و لکه بینی. با این حال، اغلب علائم هشدار دهنده وجود ندارد.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی هستند؟

هر فردی که از نظر جنسی فعال است بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد، طبقه اجتماعی یا گرایش جنسی در معرض خطر ابتلا به STD است.

گفته می شود، نوجوانان و جوانان راحت تر از افراد مسن تر به بیماری های مقاربتی مبتلا می شوند.

آیا ویرجین ها می توانند به بیماری های مقاربتی مبتلا شوند؟

بله آنها میتوانند. بسیاری از بیماری های مقاربتی از طریق هر نوع فعالیت جنسی، از جمله تماس پوست به پوست و رابطه جنسی دهانی گسترش می یابند. این امر به ویژه در مورد بیماری های مقاربتی که ضایعات یا زخم های ناحیه تناسلی ایجاد می کنند صادق است.

پیشگیری از بیماری های مقاربتی

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به STD پرهیز از هرگونه تماس جنسی است.

از وسایل تیز و سوزن مشترک استفاده نکنید.

از استفاده از اشیاء استریل نشده خودداری کنید.

بهداشت را در اولویت قرار دهید.