چگونه سیگار را ترک کنیم؟


به گزارش خبرنگار فورویس، مهم‌ترین ترکیب ترک دخانیات شامل افزایش قدرت دفاعی بدن برای مقابله با عوامل بیماری زا از جمله عوامل بیماریزا، کاهش فشار خون و خطر سکته قلبی، بهبود بهبود بوها و مزه‌ها، بهبود وضعیت گردش خون، افزایش قدرت شش‌ها و کار ریه. بهبود برونشیتمن و آمفیزم ریوی، کاهش و کاهش آلرژی، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه، کاهش خطر مری و کلیه، کاهش و تعداد دفعات مصرف به سردرد، کاهش مشکلات دوران یائسگی، افزایش توان باروری در زنان، کاهش خطر. وزن کم تولد در بارداری، مهم ترین خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان‌ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونر قلبی است.

باید بدانید که در یک برنامه ترک دخانیات، شانس دستیابی به پرهیز طولانی‌مدت برای افراد وابسته به مواد دخانی را بهبود می‌بخشد. فواید ترک دخانیات تقریباً فوری در واقع در ۲۴ ساعت از ترک، بدن شروع به بهبودی و ترمیم کرده و عملکرد ریه بهبود می‌یابد. در ریه‌ها و مجاری هوایی در پاکسازی مخاط و ضایعات بهتر می‌شوند و متوجه می‌شوید که چه راحت‌تر نفس می‌کشید.

از فواید دیگر ترک دخانیات می‌توان به کاهش علائم برونشیت مزمن مانند سرفه مزمن، تولید مخاط و خس خس اشاره کرد. در بین مبتلایان به آسم، عملکرد ریه طی چند ماه از ترک بهبود می‌یابد و درمان می‌شود و می‌بیند مانند تغییر و ذات الریه با ترک نیز کاهش می‌یابد. این است که ترک دخانیات برای افراد صرفه اقتصادی هم خواهد داشت. هزینه خرید مواد دخانی و هزینه درمان از لیست هزینه‌های آن‌ها کاسته و بازدهی و کارایی آن‌ها در انجام فعالیت‌های روزانه بیشتر می‌شود.

ترک دخانیات و بهبود ریه

به محض ترک دخانیات اتفاقات خوبی در ریه مصرف کننده دخانیات می‌افتد. سطح پایین ریه و راه‌های هوایی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. چند روز بعد تا چند هفته بعد از ترک دخانیات، فرد متوجه می‌شود که راحت‌تر نفس می‌کشد. در واقع با مصرف دخانیات، منوکسیدکربن با سلولهای خونی همراه می‌شود و مانع از آن راحت می‌شود.

وقتی دخانیات مصرف نمی‌کنید، این است که با سلول‌های خون همراه می‌شود. علاوه بر آن به دلیل رفع نای، نایچه‌ها، شش‌ها و باز شدن فضای بیشتر برای عبور هوا، فرد راحت‌تر می‌کند.

نکته شایان توجه به این است که ۱۰ سال بعد از ترک دخانیات خطر به سرطان ۵۰ درصد کمتر می‌شود اما از بین نمی‌رود. بدن خوبی در ترمیم اعضای صدمه دیده از سیگار دارد ولی همه صدمات هم قابل ترمیم نیست. بلایی که مصرف دخانیات سر ریه‌ها می‌آورد ارتباط مستقیم با تعداد و میزان مصرف مواد دخانی دارد که فرد در روز می‌کشد.

ریه می داند چگونه از بافت خود محافظت می کند و صدمات ناشی از مصرف دخانیات را کمتر می کند ولی وقتی مدام در معرض سمی دخانیات قرار می گیرد کم کم این قابلیت را دارد که از دست می دهد و ریه آسیب دیده را تحمل کند خیلی کمتری در برابر ویروس های خطرناک دارد و فرد مبتلا به بیماری مبتلا می شود.

وقتی تغییرات ریه راه‌های هوایی به مرحله برگشت ناپذیر می‌رسد، دیواره‌های آن قدرت پذیرش و شکل طبیعی خود را از دست می‌دهند و به زحمت می‌توانند هوای سمی را در خود خارج کنند. وقتی ریه به این مرحله می رسد به راحتی نمی توانم آن را درمان کنم ولی هیچ وقت دیر نیست. در هر سنی همین الان مصرف دخانیات و قلیان را برای همیشه کنار بگذارید و به اطرافیان خود نیز برای ترک دخانیات کمک کنید.

چرا الان زمان مناسبی برای مصرف ترک دخانیات است؟

مصرف دخانیات از جمله موارد هر دو مشکلی (مانند سرطان ریه و سل) و بیماری‌های بیماری‌های قلبی را به عنوان چشمگیری افزایش می‌دهد و زمینه را برای افراد مبتلا به فرد و افراد در معرض عوامل بیماری‌زا می‌کند، می‌تواند به خطر بیاندازد. در حالی که همیشه ترک دخانیات به جا و مناسبی برای حفظ سلامتی است، اما این اقدام در این زمان برای کاهش آسیب‌های ناشی از بیماری از اهمیت ویژه‌ای است.

احتمال وقوع بحرانی در مصرف کنندگان دخانیات که ترک کرده اند، کمتر است. زیرا عدم مصرف دخانیات به کاهش دهان توسط انگشتان کمک می‌کند. همچنین، این امکان وجود دارد که آنها در صورت آلوده شدن، شرایط را بهتر مدیریت کنند. زیرا ترک مصرف دخانیات موثر فوری بر افزایش عملکرد ریه و قلب و بدن دارد و این پیشرفت‌ها تنها با گذشت زمان افزایش می‌یابد. چنین بهبودی برنامه‌ریزی را در پاسخ به کاهش و خطر افزایش می‌دهد. از سوی دیگر با توجه به اینکه مصرف کنندگان دخانیات می توانند ناقلین بالقوه را درمان کنند و برخی از بیماری ها را تشخیص دهند. دخانیات کمک بزرگی به سلامت فرد و جامعه خواهد کرد.

توصیه‌هایی در مورد ترک دخانیات

بسیاری از مصرف کنندگان دخانیات که تا حدودی از خطرات مصرف دخانیات آگاه هستند مایل به ترک آن هستند و ممکن است برای ترک دخانیات انجام شود. ترک دخانیات نیاز به زمان دارد. ابتدا باید خواست، تا بعد. در بهترین روش باید ابتدا به آن فکر کرد، تصمیم گرفت، تصمیم را تقویت کرد تا ضررهای دخانیات و فواید ترک آن را دانست و در نهایت یک روز را برای ترک انتخاب کرد.

۲۳ گام برای آمادگی تا روز ترک

تحقیقات نشان می دهد که در کاهش مصرف مواد مصرفی در روز؛ فرد دخانی کمترین علائم سندرم ترک نیکوتین را پس از قطع کامل استعمال دخانیات تجربه می‌کند. بنابراین یکی از مهمترین اجزاء موفقیت در ترک، کاهش مصرف سیگار/مواد دخانی مصرفی تا زمان روز ترک است. برای کاهش مصرف دخانیات به دستورات زیر عمل کنید:

۱. خودتان را برای ترک دخانیات فهرست کنید و روزانه چند مرتبه آن ها را بخوانید.

۲. بسته سیگار خود را با کاغذ و کش ببندید.

۳. با خود کبریت حمل کنید و مواد دخانی را خارج از خود قرار دهید.

۴. سعی کنید نسبت به روز قبل سیگار / مواد دخانی کمتری بکشید.

۵. تاریخی را برای ترک کامل انتخاب کنید.

۶. از جایگزین‌هایی مانند خودکار در دست خود استفاده کنید. هر وقت برای کشیدن سیگار یا مصرف مواد دخانی و سوسه شدید از آن استفاده کنید.

۷. دستی که با آن دخانیات مصرف می کنید را عوض کنید.

۸. هر روز روشن کردن اولین سیگار یا اولین مصرف مواد دخانی روز را به مصرف بیندازید.

۹. زمانی که پاکت سیگار یا تنباکوی خود را تمام نکرده پاکت تازه نخرید.

۱۰. از کشیدن سیگار و مصرف مواد دخانی در مکان‌هایی که زمان بیشتری در آنجا مانند کار یا خانه است و … می‌توانید انجام دهید.

۱۱. بدون سیگار از منزل یا محل کار خارج شوید.

۱۲. مشکلات حین ترک را پیش بینی و درمان های جایگزین برای آن پیدا کنید.

۱۳. نوع سیگار یا تنباکوی خود را به نوعی که ذائقه شما نیست، عوض کنید.

۱۴. سیگارها را نصفه بکشید و مصرف مواد دخانی را کاهش دهید.

۱۵. به هرکدام از سیگارها و مواد دخانی که روشن می کنید فکر کنید. هر بار از شما بپرسید «آیا واقعاً آن نیاز است؟»

۱۶. آب بنوشید. هر وقت هوس سیگار یا انواع مواد دخانی کردید به جای روشن کردن آن، یک لیوان آب را جرعه جرعه بنوشید.

۱۷. زیرسیگاری‌ها را خالی نکنید.

بسیاری از سیگاری‌ها، با استفاده از روش‌های فوق‌العاده و راهکارهای دیگری که پیدا کرده‌اند، می‌توانند در همان زمان ظاهر شوند، ۷ تا ۱۰ روز تعداد سیگارهای خود را از ۵ نخ در روز، حتی یک تا ۲ نخ در روز برسانند.

۱۸. در تاریخ تعیین شده برای ترک، دخانیات را به طور کامل ترک کنید و کبر، فندک، تنباکو، قلیان سیگارها و هر ماده ای که مصرف می کنید را دور بریزید.

۱۹. این تاریخ را با خانواده خود معرفی کنید و جشن بگیرید.

۲۰. با شرکت در برنامه های ورزشی، سینما، پیاده روی و دوچرخه سواری خود را اجرا می کنند.

۲۱. جایگزین سالم مانند آدامس های نعنایی و بدون شکر را استفاده کنید.

۲۲. از میوه و سبزی مانند کرفس و هویج استفاده کنید.

۲۳. با تغییراتی در سبک زندگی فشار روانی را کم کرده و کیفیت زندگی را با ایجاد لذت بالا ببرید.

در روز ترک نیز روشهای کنترل هوس مصرف دخانیات به شرح ذیل آموزش داده می شود:

چشم متوجه

در این روش به محض هوس دخانیات، شروع به مصرف متوجه شوید. به این ترتیب که طی ۵ ثانیه دَم میکشید، به مدت پنج ثانیه نفس را در سینه حبس کنید و پنج ثانیه نفس را بیرون بدهید. برای محاسبه زمان انجام هر مرحله در دِلتان از ۱۰۰۱ تا ۱۰۰۵ بشمارید. در هر بار هوس مصرف دخانیات ۵ بار این کار را انجام دهید. بنابراین، هر بار بیش از ۱۵ سال طول می‌کشد و ۵ بار این عمل ۷۵ ساله را انجام می‌دهد که این مدت مصرف آن از بین می‌رود. تحقیقات نشان می دهد که هربار هوس مصرف دخانیات بیش از ۱۵ سال طول می کشد و در صورت تحمل این زمان هوس پیش از بین می رود.

نوشیدن آب

برای کنترل هوس مصرف دخانیات، در زمان هوس مصرف یک لیوان آب یخ کنید. به خاطر داشته باشید که نباید لیوان آب را لاجرعه سر بکشید. نوشیدن این لیوان آب باید طی ۷ جرعه انجام شود. به این ترتیب مقدار کافی برای بین رفتن، ایجاد می‌شود و همچنین خشکی گلو که از عوارض اولیه ترک است، می‌شود.

سایر توصیه‌های رفتاری فکر کردن و انحراف و یادآوری، گفتن به دیگری، دادن و امتناع از پذیرش مصرف دخانیات است. استفاده از روشهای مختلف ترک نتایج بهتری است.

اگر بعد از ترک، دوباره سیگار کشیدید چه باید کرد؟

بنابر اعلام وبدا، باید بدانید حتی اگر یک نخ سیگار یا مصرف دخانیات همراه باشد و در دسترس شما باشد از مصرف دخانیات بسیار مشکل است. سعی کنید سیگار و محصولات دخانی همراهتان را به این ترتیب مصرف کنید و مصرف آن کمتر شود. اگر بعد از مصرف ترک دخانیات دوباره دخانیات مصرف کرد، این به معنای شروع دوباره مصرف دخانیات نیست. پس از هم اکنون کاری کنید که دوباره به مسیر درست قبلی خود بازگردید. با خود فکر کنید که چرا دوباره مصرف کنید و دفعه بعد چه کار متفاوتی را انجام دهید. فعالیت بدنی خود را نیز افزایش دهید.