کدام ویتامین‌ها نمی‌گذارند چاق شوید؟


شفقنا زندگی- چاقی به عنوان عاملی برای بروز بیشتر بیماری‌های غیرواگیر می‌شود؛ چالشی که خیلی از افراد دنبال بروز آن می‌شوند تا با رژیم غذایی، ورزش و… کاهش وزن و لاغری اقدام کنند. اما آیا اینها تنها راه حل ها هستند؟

به گزارش شفقنا از ایسنا، باید بدانیم که در کاهش وزن و جلوگیری از چاقی، برخی ویتامین‌ها هستند. این‌ ویتامین‌ها برای پرخوری و کاهش اشتها بسیار زیادند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، معمول‌ترین ویتامین‌هایی که کاهش مصرف می‌تواند باعث کاهش مصرف مواد غذایی شود.

_ امگا۳: این اسید چرب باعث هوس غذایی می‌شود. نوع EPAodHA امگا۳ که بهترین نوع می‌شوند. امگا ۳در ماهی‌های روغنی مانند سالمون، ساردین و کنسرو تن ماهی وجود دارد. تخم مرغ، گردو و دانه‌های کتان نیز حاوی تعداد زیادی امگا ۳ هستند.

_ روی: سطح این ماده معدنی در افراد مسن و افرادی که دچار استرس هستند، پایین است. نقش مهمی در هوس خوردن ندارد. اما روی حس چشایی تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود شکر و بیشتر در غذاهای خود استفاده کنید. برای تهیه این ماده معدنی مواد غذایی مانند جگر، گوشت گوشت، تخم ‌مرغ، لوبیا سبز و مغز میوه بخورید.

_ ویتامین ب: این ویتامین مهم در مدیریت استرس و افسردگی ایفا می‌کند. به طور خلاصه مصرف این ویتامین باعث بهبود خلق و خوی و افزایش خوب خواهد شد. زمانی که شما به اندازه کافی ویتامین دریافت نمی کنید، به احتمال زیاد استرس و در نتیجه آن میل به مصرف تنقلات و پرخوری در شما می شود. لازم است ویتامین ب در زرده تخم مرغ، سیب زمینی، آووکادو، گوشت، سبزیجات تیره رنگ و ماهی قزلآلا به وفور وجود دارد.

_ منیزیم: منیزیم، تقویت میل به خوردن شکلات می‌شود. توجه داشته باشید که مصرف قند و افزایش فشار می‌تواند سطح منیزیم بدن را کاهش دهد. سیب زمینی، دانه‌ها، لبنیات، کلم بروکلی و … منابع بزرگ منیزیم هستند.

_ کلسیم: معمولاً کلسیم باعث می شود مصرف شکر و نمک می شود. به غیر از لبنیات، می‌توان کلسیم را از راه مصرف کلم، ماهی آزاد، ماهی ساردین، دانه چیا و کنجد به دست آورید.

_ آهن: در بین زنان به خصوص قبل از یائسگی شایع است. همچنین گیاهخواران نیز در معرض خطر قرار می گیرند. آهن، میل زیاد به خوردن گوشت را افزایش می دهد. با خوردن گوشت، ماکیان و ماهی، باید مورد توجه قرار گیرد تا بدن تامین شود. منابع گیاهی آهن، جذب خوبی در بدن ندارند، اما اگر می‌خواهید از آنها استفاده کنید بهتر است از میوه‌های خشک، تخم کدو، حبوبات و غذاهای غنی شده در رژیم غذایی استفاده کنید. بهتر است همراه آهن، ویتامین ث مصرف کنید تا جذب آن سریعتر و بهتر باشد.