گلودرد را جدی بگیرید! – شفقنا زندگی

گلودرد استرپتوکوکی (عفونت استرپتوکوکی)، نوع کمتر شایع گلودرد ناشی از باکتری، نیاز به درمان با بیوتیک برای جلوگیری از عوارض دارد. سایر علل کمتر گلودرد ممکن است به درمان پیچیده تری نیاز داشته باشد.

علائم گلودرد

علائم گلودرد بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. علائم و نشانه ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• درد یا احساس خارش در گلو
  • دردی که با بلع یا صحبت بدتر می شود
  • مشکل در بلع
  • غدد دردناک و متورم در گردن یا فک شما
  • لوزه های متورم و قرمز
  • لکه های سفید یا چرک روی لوزه های شما
  • صدای خفه یا خفه شده

مواردی که باعث گلودرد می‌شوند ممکن است به علائم و نشانه‌های دیگری می‌شوند، از جمله:

• سرفه کردن
  • آبریزش بینی
  • عطسه کردن
  • بدن درد
  • حالت تهوع یا استفراغ

در رابطه با انواع گلودردها و عوارض آنها با دکتر غلامرضا کفیلی پزشک متخصص داخلی به گفتگویم که ما حصل این گفتگو در زیر می آید.

آیا گلودردها انواع دارند و اگر انواع مختلفی دارند چگونه به نوع و درمان آن پی ببریم؟

گلو درد بیشتر به خاطر ورم ناحیه حلق است که باعث احساس ناخوشایند می شود مخصوصا در هنگام بلع که شامل بلع بزاق یا غذا می شود که عللی دارد، می تواند عفونی داشته باشد که شامل عواملی است که نقش اصلی را در علل عفونی دارد. دارند.
علل عفونی می تواند باعث شود که گلودرد چرکی بشوند ولی انواعی هم هستند که بیمار را به طولانی مدت آزار می دهد و اکثراً به آلرژی و آلرژی های فصلی می شود که باعث می شود فولیکول های لنفاوی در مخاط حلق شود. آنها به علت آلی‌هایی که فرد به آن می‌رسند در منطقه حلق حتی گاهی اوقات حنجره می‌شود تورم بشود.

شایع ترین علت گلودردها هستند که هر از چندگاهی در طول سال فرد به واسطه سرماخوردگی دچار این ویروس می شوند، این ویروس ها باعث می شوند که همان فولیکول های لنفاوی که در منطقه حلق و لوزه ها زیاد هستند، متورم می شوند و باعث درد می شوند. و قرمز شدن ناحیه گلو می شود که اینها یک دوره کوتاه تا مدتی دارد و ممکن است دو سه روز طول بکشد، ممکن است همراه با آبریزش بینی و سوزش چشمها باشد و بعد از آن برطرف شود و گاهی اوقات اینها ادامه پیدا می کنند و به واسطه ها می توانند منتقل شوند. انواع مختلف و یا همزمان و یا بعد از مشکل حلق و گلو بواسطه ویروس ها و آن ها را می تواند به خطر بیندازد که می تواند خود را در مقابل یا چرک گلو نشان دهد که اینها درمان های متفاوت است و بیوتیک متفاوت است.

در مواردی که فرد فقط گلو درد مزمن دارد و بیمار می گوید می کند ماه یا دو ماه است که دچار گلو درد می شود این بیماری را درمان می کند. شود.

ویژگی های بیماری های درد و اینکه چگونه گلو می توان آنرا از گلودرد تشخیص بیماری چیست؟

هر دو در آغاز همراه با درد و قرمزی مختصری در ناحیه حلق همراه است و همچنین خارش را احساس می کنم، اگر بخواهیم بین این دو اختلاف قائل شویم و یا تشخیص قطعی بدهیم با کشتات حلق می توان تشخیص نوع میکروب را داد. هست ولی خود گلو دردهای چرکی اختصاصا بعد از ۲۴ ساعت که از شروع شروع همراه با شدید مخاط است و معمولا یک لایه چرک سفید رنگ محل را می پوشاند، البته ویروس هائی هم هستند که گلو درد چرکین می دهند ولی چرکی که از اینها دیده می شود. می شود کدر رنگ است که اثرات طولانی مدت است و ممکن است دو تا سه هفته به طول بیانجامد.
در بیماری های تب بالائی ممکن است وجود داشته باشد در گلو دردچرکی معمولا با تب بالا و بدن درد و احساس و کوفتگی همراه است و گاهی اوقات با تهوع و استفراغ همراه است.

برای درمان گلو درد ویروسی (چه برای درمان و چه برای هوا) نیازی به آنتی بیوتیک هست؟

معمولاً چون ویروس‌های سرماخوردگی نمی‌توانند با برخی از گل‌های نگهدارنده مثل درمان و درمان معالجه‌ای حلق و با استفاده از محلول‌ها و استفاده از آنتی هیستامین ها، درمان را انجام دهند اما توصیه می‌شود که بیوتیک‌ها هم برای این که بیمار ممکن است از آن استفاده کند. این ویروس گلودردی دچار عوارضی مانند سینوزیت حاد و یا حتی ذات الریه شود.

اگر گلودرد چرکی درمان نمی شود چه عارضه ای دارد؟

قطعاً باید بیوتیک تجویز کرد، مخصوصاً در افراد پائین تر از سن ۱۶ سال برای اینکه اگر گلودردی که به دلیل بیماری استرتوپوک بتا همولیتیک باشد، وجود دارد، ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که ممکن است استعداد ژنتیکی هم در آن دخیل باشد که بیمار یک تب باشد. رماتیسمی می شود که تب رماتیسمی معمول یک بیماری بیماری ای است و معمولاً یکی دو هفته از گلو درد چرکین بروز می کند و باعث تورم مفاصل می شود که در نهایت می تواند باعث آسیب به دریچه های قلبی هم شود که بیمار آن موقع یک سیر پیش بیاید. روند بیماری را تا آخر عمر با خودش خواهد داشت.

یک گلو درد چرکی چگونه می تواند باعث بیماری دریچه قلبی شود؟

این گونه که تحقیقات نشان می دهد، اما هنوز به طور کامل عمل می کند، به این صورت است که آن ژنی است که خود را بر روی جداره خود باعث یک فعالیت در سیستم ایمنی بدن می کند و بدن این آنتی ژن را شناسایی می کند، مشابه این. ژن هم در خود بدن هست مثلاً در مفاصل و با روی دریچه قلب نسبت به بادی یا پادتنی که بدن علیه این ژن می‌سازد به صورت مشابهی می‌آید و بر روی خود آن‌ها را می‌سازد که بر روی ارتباط هست و مشابهت دارد با ژن ژنی. آن باکتری و یا بر روی دریچه نشیند و یک پروسه می شناسد که می تواند باعث شود سلول های خون سفید آن حمله ور بشوند به آن که در واقع اشتباهی آن را می سازند و باعث تخریب می شوند و همینطور تخریب دریچه قلب می کنند. ممکن است یک روندی را کاهش دهد که خود ترمیمی شود و بعد از مدتی خوب خواهد شد البته با این حرکت سریعتر اتفاق می افتد ولی روی دریچه قلب روند ترمیم به تصویری که دریچه را از بین خواهد برد و باعث ضخیم شدن درچه و ایجاد می شود. زوائدی بر روی دریچه می شود که این حالت کم کم باعث تنگ شدن دریچه و ایجاد بیماری برای بیماری در طول سالها، کسانی که دچار آن می شوند. این حالت می شود غیر از اینکه باید ماهانه با استفاده از پنی سیلین ها پیش گیری شود، برای مریضهائی در معرض خطر هستند باید این رژیم را هر ماه برایشان بگذرانند که درمان با یک پنی سیلین بنزاتین یک میلیون و دویست هزار باشد. واحدی انجام می شود.

در چه سنی یک میلیون و دویست هزار و در چه سنی کمتر از آن؟

برای درمان چرکی ما گل از پنی سیلینی یا اریترومایسین استفاده کنیم که طول مدت درمان باید ۱۰روز این بیمار را تحمل کند و یا نمی تواند درست باشد که دارو را بکند و معمولاً از تزریق استفاده می کنیم. افراد ۲۷ کیلو گرم یک عدد پنی سیلین بنزا تین ۶۰۰هزار واحدی کافی هست و برای افراد بالاتر از ۲۷ یک پنی سیلین بنزین یک میلیون و ۲۰۰ هزار زیر یک واحدی مصرف می شود که این دارو می تواند تا ۲۵ روز در خون باقی بماند و محافظتی را انجام دهد. هم برای درمان گلودرد چرکی در غیر این صورت انجام شود.

اگر گلویرویسی را اشتباهی گلو درد تشخیص بدهند و پنی سیلین اشتباها برای مریض از درد و مریض استفاده شود آن را می توان برای بیمار کرد و عکس این تشخیص را به چه صورت کرد؟
اگر گلو درد ویروسی داشته باشد و پنی سیلین مصرف بکند عارضه خاص بیمار نمی شود، یعنی برای بیمار مشکلی ایجاد نمی کند و حتی بیمار را از درمان می کند که بعد از گلو درد چرکی ممکن است به آن مبتلا شود مصون نگه می دارد ولی اگر بیمار باشد. در مراحل اولیه با تشخیص گلودرد ویروسی برای بیمار هم بیوتیک تجویز احتمالی وجود دارد که ممکن است برای درمان گلودرد چرکی شده باشد. پزشک مراجعه کنید حتما در تصاویری که به پنی سیلین نیاز دارید تجویز شود.

در همه سنین گلو درد داریم؟ مثلاً و نیم ساله هم ممکن است بچه به گلو درد مبتلا شود؟

بچه یک و نیم ساله می تواند دچار مشکل حلق و گلو شود منتها به این می شود که بیمار مبتلاش کند یا نه ولی ما ممکن است اگر بیمارمان زیر دو سال دچار یک فارنژیت استرتوپوکی شود که می تواند در گلو چرک ایجاد کند ما چرکی در حلق بشود. و گلوی هم بیمار بیینیم که به خاطر مصونیت کودکان است هم به خاطر بادی هایی که در دوران جنین از مادر می گیرند و هم به خاطر شیر مادر این مصونت را تا حد زیادی دارند در آن دوره زیر دو سال از افراد دیگر هستند که می توانند باعث گلودردهای چرکی شوند و همینطور ویروس دیگری که برای آن بچه در حد آن سن خطر آفرین نیست.
در بچه های کوچکتر زیر دو سال که حتی تا پنج سال هم دیده می شود ما بیماری داریم که اکثرا این گلودرد نیست و به صورت زائد است در منطقه حلق به اسم اپیگلوت که دچار این ناحیه می شود و مجرای دیدی فوقانی اینها را دارد. را در واقع تنگ می کند به خاطر خطری که ایجاد می کند که در زبان عامیانه به آن خروسک می گویند که علتش هم می تواند ویروسی باشد و هم نوع بیماری به نام هموفیلوس آنفولانزا که آن هم درمان خودش را دارد و بیمار را باید سریع درمان کند. کرد چرا که می تواند برای بچه خطرناک شود.

خوردن غذاهای خاص به ایجاد یا تشدید گلودرد کمک می کند؟ مثل خوردن ترشی یا خربزه یا سرخ کردنی؟

پروسه های مصرفی از خوردن این مواد غذایی ایجاد می شود بیشتر جنبه آلرژیک دارد، یعنی بیمار به خاطر وجود فولبک های زیادی است که در منطقه حلق مخصوصا در لوزه ها وجود دارد و مواد محرکی است که بعد از آن بیمار می تواند باعث بروز این بیماری شود و می تواند باعث شود. گلو درد و خارش و حتی مخاطره می شود که البته به صورت محدود است اگر بیمار واقعاً حسایت داشته باشد که این روند ممکن است چند روز طول بکشد ولی از نظر دادن در هنگام بیماری از این مواد پرهیز می شود صحیح و بهتر است. داروی موادی را که محرک این نواحی است کمتر استفاده می کند.

چه مواد غذایی در ایجاد یا بهبود گلو درد تاثیری دارد؟ مثل خوردن آب سرد یا آب گرم؟

توصیه می شود در این موارد از مصرف موادی که نه زیاد باشد و نه زیاد گرم باشد و نه زیاد گرم باشد و هم گرم باشد و نه گرم باشد و چه غذاهایی گرم باشد. ویروس ها جلوگیری کند.

در مورد گلودردهای ویروسی که نوع چرکینش هم به صورت موارد تک گیر بیمار با همان علائم گلودرد چرکی و درد و تب و چرک روی مخاط این حلق مراجعه می کند که این گلودرد به هیچ نوع درمان بیوتیکی نمی دهد که برای این بیماران کشت می شود. حلق و گلو باید وجود داشته باشد و اگر نمی تواند میکروبی را شناسائی کند باید از آن بادی های سرم بیمار استفاده کند که ببینیم آن ویروس در بدن هست یا نه معمولا ما ویروس ها به نام آپشتاین ویروس ها و منو نو کلوزبار ویروس هایی داریم که اینها می توانند. باعث ایجاد گلو درد چرکی در فرد می شود این گلو درد چرکی می تواند دو تا سه هفته ادامه پیدا کند.

باعث می شود بیمار بیمار و علائم یک بیماری تمام عیار را در این بیماری ایجاد کند و حتی گاهی اوقات به دلیل تورم طحال در این افراد و احتمال پارگی طحال به افراد توصیه شود که حتماً بیمارانی شوند که داروهایی را برای درمان بیماری ها انجام دهند. ، تجویز، تجویز داروات تا این روند هر چه زودتر به پایاین برسد.