یک مطالعه جدید روی اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نشان می‌دهد افرادی که برای مدت طولانی مبتلا به کووید هستند ممکن است آسیب پنهانی به ریه‌های خود داشته باشند.

یک مطالعه کوچک در بریتانیا نشان داده است که افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ طولانی مدت ممکن است آسیب ریه پنهان داشته باشند.

دانشمندان با حمایت مرکز تحقیقات زیست‌پزشکی آکسفورد از اسکن گاز زنون برای ثبت ناهنجاری‌های ریه افرادی که پس از عفونت با ویروس کووید از تنگی نفس رنج می‌برند، استفاده کرده‌اند.

در این مطالعه از گازی که بی بو، بی رنگ، بی مزه و از نظر شیمیایی غیر واکنشی است، برای بررسی آسیب احتمالی ریه در بیمارانی که در بیمارستان بستری نشده اند، اما هنوز علائم دارند، استفاده می شود.

نتایج اولیه این مطالعه حاکی از اختلال قابل توجه انتقال گاز از ریه ها به جریان خون در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت علیرغم بازگشت سایر آزمایشات – از جمله سی تی اسکن – به حالت عادی است.

ریه های یک بیمار سالم (چپ) و ریه یک بیمار طولانی مدت COVID-19 (راست) در مطالعه

مطالعه بزرگتری برای تایید نتایج این نمونه کوچک انجام شد.

دکتر امیلی فریزر، محقق اصلی، به بی‌بی‌سی گفت که این مطالعه برای متخصصان پزشکی که قادر به یافتن دلایل بالینی تنگی نفس با استفاده از اشعه ایکس و سی‌تی اسکن نبودند، ناامید بود.

دکتر فریزر گفت: «این تحقیق مهمی است و من واقعاً امیدوارم که این موضوع روشن‌تر شود.

برای مردم مهم است که بدانند راهبردهای بازتوانی و بازآموزی تنفس می توانند واقعا مفید باشند.

زمانی که افراد مبتلا به تنگی نفس را در کلینیک می بینیم، می توانیم پیشرفت کنیم.»

این روش و کاربردهای بالینی توسط پروفسور جیم وایلد و گروه تحقیقاتی تصویربرداری ریوی، ریه و تنفسی شفیلد (Polaris) در دانشگاه شفیلد توسعه داده شد.

پروفسور وایلد گفت: “زنون وقتی اکسیژن را دریافت می کند، مسیر اکسیژن را دنبال می کند و می تواند به ما بگوید که ناهنجاری ها در کجا بین راه های هوایی، غشای تبادل گاز و مویرگ های ریه قرار دارند.”

پروفسور فرگوس گلیسون، محقق اصلی درگیر در این مطالعه، به بی‌بی‌سی گفت: «اکنون سؤالات مهمی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود، مانند تعداد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طولانی‌مدت که تحت آزمایش‌های غیرطبیعی قرار می‌گیرند، اهمیت وضعیت غیرطبیعی که داریم. کشف، علت نقص و پیامدهای آن.

هنگامی که مکانیسم های ایجاد کننده این علائم را درک کنیم، در موقعیت بهتری برای توسعه درمان های موثرتر خواهیم بود.

گاز زنون برخلاف اکسیژن در اسکن‌ها دیده می‌شود، به این معنی که می‌توان از آن برای ردیابی میزان حرکت ریه‌ها در اطراف بدن استفاده کرد.

تزریق گاز در بیماران مبتلا به کووید طولانی مدت به طور قابل توجهی کمتر از همتایان سالم آنها بود.

مقاله هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، بنابراین باید با سوء ظن برخورد کرد.

دفتر آمار ملی محاسبه می کند که ۵۰۶۰۰۰، ۴۰ درصد، بیش از یک سال است که به یک بیماری گسترده به نام کووید طولانی مبتلا بوده اند.

برآوردها بر اساس نظرسنجی از ۳۵۰۰۰۰ نفر است که خود گزارش داده اند که از کووید طولانی رنج می برند، به این معنی که لزوماً تشخیص داده نشده است.

این پاسخ‌ها در چهار هفته منتهی به ۶ دسامبر، قبل از افزایش اخیر عفونت‌های کووید ناشی از نوع Omicron جمع‌آوری شد.

آمار رسمی نشان می دهد که با کاهش موج Omicron در سراسر کشور، موارد ابتلا به کووید-۱۹ در بریتانیا امروز به میزان ۵.۳ درصد در یک هفته کاهش یافت.

داده‌های آژانس امنیت سلامت بریتانیا (UKHSA) نشان می‌دهد که در ۲۴ ساعت گذشته ۷۲۷۲۷ آزمایش مثبت بوده است که از ۷۶۸۰۷ مورد ثبت شده در هفته گذشته کمتر است.

این پنجمین روز متوالی بود که موارد سقوط کرد – پس از جمع آوری کوتاه آنها در یکشنبه و دوشنبه. با این حال، ارقام در سراسر بریتانیا شامل موارد امروزی در اسکاتلند نمی شود، بنابراین کاهش واقعی ممکن است آنقدر که به نظر می رسد تند نباشد.

تعداد افرادی که بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند، امروز نیز اندکی کاهش یافت و از ۲۹۷ ثبت شده در هفته گذشته با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۹۶ نفر رسید.

این اعداد پس از آن اعلام شد که هزاران قمارباز برای اولین بار از زمان پایان اقدامات طرح B در شب گذشته، بدون نیاز به نشان دادن کارت کووید یا استفاده از ماسک به سالن‌های رقص در سراسر انگلیس رفتند.

افراد خوش‌گذران کلوب‌ها، بارها و میخانه‌ها را در سراسر انگلیس برای جشن‌های پرشور عصر دیروز جمع کردند، زیرا این کشور به طور کامل اولین آخر هفته مهمانی خود را بدون اتخاذ تدابیر برنامه B پذیرفت.

بیماری کووید ۱۹ چیست؟

براساس NHS، تا دسامبر ۲۰۲۱، تخمین زده شد که ۵۰۶۰۰۰ نفر در بریتانیا به کووید-۱۹ درازمدت مبتلا بوده اند.

کووید طولانی مدت یک اصطلاح غیررسمی است که برای توصیف علائم پایدار پس از عفونت کووید بیش از ۱۲ هفته استفاده می شود.

مجموعه ای شگفت انگیز از علائم به COVID-19 نسبت داده شده است، از جمله:

• خستگی شدید (خستگی).
  • درد یا سفتی قفسه سینه
  • مشکلات حافظه و تمرکز (مه مغزی).
  • مشکل در خواب (بی خوابی).
  • تپش قلب
  • سوزن و سوزن
  • درد مفاصل
  • افسردگی و اضطراب
  • وزوز گوش
  • حالت تهوع، اسهال، درد معده، از دست دادن اشتها
  • درجه حرارت بالا، سرفه، سردرد، گلودرد، تغییر در حس بویایی یا چشایی
  • راش

هیچ درمانی برای این عارضه وجود ندارد، اگرچه NHS تعدادی از درمان‌ها را برای کمک به تسکین علائم توصیه می‌کند.