آنچه پنتاگون می تواند در مورد مضرات رژیم غذایی کتوژنیک به شما بیاموزد 1402

بنابراین اگر میخواهید با این رژیم لاغر شوید و یا به علت سایر بیماری ها ، مانند دیابت ، بیماریهای قلبی یا فشار خون بالا ، میخواهید این نوع رژیم را تجربه کنید ؛ حتما حتما قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی خود با پزشکتان در این مورد مشورت در مورد میوه و سبزی رژیم کتوژنیک کنید . دلایل زیادی برای بهتر بودن رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به رژیمهایی با محدودیت چربی وجود دارد؛ دلایلی از جمله افزایش مصرف پروتئین برای بهرهمندی بیشتر از فواید آن، در کنار افزایش کتونها، کاهش فشار خون و تنظیم انسولین.

رژیم کتوژنیک چطوریه

کتوژنیک و ورزش به طوری که ۷۵ درصد مواد خوراکی موجود در این رژیم را چربی، ۲۰ درصد را پروتئین و تنها ۵ درصد را کربوهیدراتها شامل میشوند. مهم است که کلسترول خود را به طور منظم چک کنید. مصرف رب انار به صورت محدود در این رژیم مشکلی ندارد و می توانید از خواص رب انار در رژیم کتوژنیک استفاده کنید. مصرف این میزان از روغن MCT ممکن است در برخی کودکان، منجر به دلپیچه، اسهال و استفراغ شود. یک نمونه از رژیم کلاسیکِ کتوژنیک موسوم به «رژیم کتوژنیک امسیتی» از گونهای روغن نارگیل بهره میبرد که غنی از تریگلیسریدهای زنجیره متوسط است و نیمی از کالری مورد نیاز را فراهم میکند.

و شامل تغییر در میزان کالری، تغییر نسبت کتوژنیک یا افزودن مقداری تریگلیسرید با زنجیره متوسط یا روغن نارگیل به رژیم کلاسیک است. رژیم کتوژنیک استاندارد: این نوع از رژیم لاغری کتوژنیک، با مقادیر کربوهیدرات کم، پروتئین متوسط و چربی زیاد همراه است. در مقایسه با رژیم کتوژنیک کلاسیک، رژیم تعدیلشدهٔ اَتکینز (MAD) محدودیتی برای کالری و پروتئین نداشته و بهدلیلِ نسبت کتوژنیک کمتر (در حدود ۱:۱)، ضرورت چندانی به کنترل دقیق و شدید ندارد. مرکز فیت بادی با داشتن تجهیزات لازم برای آنالیز دقیق بدن این امکان را فراهم کرده تا با شناخت و آگاهی بیشتری رژیم منحصر به فرد خود را دریافت کنید.

رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما این امکان را میدهد که کربوهیدرات را در حول و حوش تمرینات ورزشی شدید خود مصرف کنید. بسیاری از مراکز بهطور سنتی میزان مصرف آب بیماران را به ۸۰٪ نیاز روزانه کاهش میدهند و این موضوع خود مزید بر علت است و امروزه دیگر توصیه نمیشود. به همین دلیل زمانیکه در رژیم کتو گلیکوژن مصرف می شود این آب از طریق ادرار یا تعریق بدن دفع میشود. در سایر مواقع از مصرف کربوهیدرات ها باید پرهیز کنند.

چنین کودکانی باید بیش از میانگین در این رژیم باقی بمانند و حتی توصیه شده، کودکان مبتلا به توبروز اسکلروزیس تا پایان عمر، رژیم کتوژنیک را اجرا کنند. با اینکه این روش لاغری درست نیست، اما گزینه هایی مانند فست فود و سرخ کردنی یا حتی نوشابه ها و شیرینی جات در آن حذف شده است که چنین مواردی بهتر است از همه رژیم های غذایی سالم حذف شوند. سلام، هیچ وعده غذایی حذف نمیشه بلکه حتی میتونید بین هر وعده غذایی میان وعده هم داشته باشید.

اما اگر هدفتان کاهش وزن است و بعد از یک هفته همچنان وزن کم نکردید، احتمالا این رژیم غذایی برایتان مناسب نیست. بنابراین اگرچه احتمال بروز این بیماری کم است، اما باید به آن توجه کنید. در واقع در این رژیم باید 60 درصد چربی و 5 درصد کربوهیدرات استفاده شود. در این رژیم کلاسیک، نسبتِ وزنی چربی به پروتئینهای ترکیبی و کربوهیدرات ۴ به ۱ است که برای به دست آوردنش میبایست از خوراکیهایی که محتوای کربوهیدراتشان بالاست (مثلاً میوهها و سبزیجات نشاستهای، نان، پاستا، غلات و شکر) اجتناب کرد و در عوض مصرف غذاهای حاوی چربی، همچون مغزدانهها، خامه و کره را افزایش داد.

بعد از رژیم کتوژنیک چه کنیم

همچون اغلب اینگونه مطالعات، هیچگونه «گروه شاهد» (بیمارانی که درمان مورد نظر را دریافت نکردند) برای مقایسه وجود نداشت. او امیدوار بود که سودمندی غذا نخوردن و گرسنگی در اینگونه رژیمهای غذایی، پایدار و دائمی باشد. رژیم اولیه و اصلی MCT که توسط پیتر هوتنلوخر در دههٔ هفتاد میلادی ارائه شد، ۶۰٪ از روغن MCT تشکیل شده بود. با معرفی والپروات سدیم در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی، دیگر داروهای مؤثر کافی برای درمان طیف وسیعی از سندرمهای تشنجی در اختیار بود و استفاده از رژیم کتوژنیک، تنها محدود به سندرم لنوکس-گستو گشت و بیشازپیش رو به افول نهاد.

رژیم کتوژنیک برای تشنج

او مستقیماً شاهد موفقیتهای کانکلین بود و تلاش کرده بود همان نتایج را در ۳۶ بیمار خود بدست آورد. با آنکه اطلاعات موجود دربارهٔ این رژیم از تعداد کمی بیمار (۱۲۶ کودک و بزرگسال از ۱۱ مطالعه در پنج مرکز درمانی) بدست آمدهاست، اما نتایج نهایی گزارششده در ۲۰۰۹ میلادی، به نحو مطلوبی، قابل مقایسه با رژیم سنتی کتوژنیک است. از نظر علمی ، رژیم کتوژنیک در مقایسه با رژیم های کم چرب و کم کربوهیدرات نتایج بهتری نشان داده است. محدود کردن مصرف کربوهیدرات سالمترین راه برای ترویج تولید پایدار کتون است.

در حدود یک نفر از هر ۲۰ کودکی که رژیم کتوژنیک مصرف میکنند دچار سنگ کلیه خواهند شد (در

مقام مقایسه، در کودکان سالم سنگ کلیه شیوعی در حدود یک در چندین هزار کودک دارد). یک تاریخچه کامل از وضعیت تغذیهای کودک تهیه و پارامترهای رژیم غذاییاش انتخاب میشود، این عوامل شامل نسبت کتوژنیک چربی به ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات، نیازهای انرژی (کالری) و میزان مایعات دریافتی میباشد. ۱۵۰ کودک در این بررسی حضور داشتند که پس از سه ماه، ۸۳٪ توانستند به این رژیم ادامه دهند و از آن میان، ۲۶٪ کاهش خوب در تشنجها، ۳۱٪ کاهش عالی در تشنجها و ۳٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند.  Th is da ta has been c re ated ​with the help of G SA  C on tent Gen​er ator DE MO.

کاهش وزن با کتوژنیک نی نی سایت

رژیم کتوژنیک توسط متخصص تغذیه، برای هر کودک بهطور اختصاصی برآورد و طراحی میشود. در این نوشتار بیشتر هدف مان این بود که به شما بگوییم که مدت زمان رژیم کتوژنیک چقدر است. این بنیاد همچنین، پشتیبانی مالی از یک مطالعهٔ پژوهشی در چندین مرکز را بهعهده گرفت که نتایجش در ۱۹۹۶ میلادی منتشر شد و آغازی برای توجه علمی دوباره به این رژیم غذایی درمانی بود. روغن امسیتی را با دستکم دو برابر حجمش از شیر رقیق (شیر خامهگرفته) مخلوط و سپس سرد میکردند و هنگام غذا به کودکان میخوراندند یا با غذایشان قاطی میکردند.

بهترین روش رژیم کتوژنیک

والدین تشویق میشوند که پیش از هرگونه قضاوت دربارهٔ اثربخشی این رژیم غذایی، دستکم بهمدت ۳ ماه به آن پایبند مانده و آن را ادامه دهند. رژیم کتو نه تنها وعده کاهش وزن را می دهد، بلکه مدعی است باعث کاهش گرسنگی می شود و به تعادل قند خون کمک می کند. کودک باید تمامی غذای خود را بهطور کامل (و نه نصفهنیمه) بخورد و نمیتواند غذای بیشتری در هر وعده دریافت کند. هوتنلوخر این رژیم را بر روی ۱۲ کودک و نوجوان مبتلا به صرع مقاوم آزمود. بیشتر تحقیقاتی که بر روی این رژیم ها انجام شده است تمرکز بالایی بر روی رژیم استاندارد و رژیم با پروتئین بالا داشته است.

در رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم

این موضوع اجازه میداد که پروتئین بیشتری در رژیم غذایی بکار گرفته شود و میزان قند آن نیز سه برابر رژیم کلاسیک باشد. گرچه ناراحتیهای گوارشی، یکی از عوارض این رژیم بود و یکی از بیماران بههمین دلیل از مصرف آن منصرف شد، اما تهیهٔ غذاهای قابل تحمل و خوشطعم برای کودکان آسانتر بود. درصد آنهایی که توانستند رژیم کتوژنیک را بهمدت دو، سه و چهار سال ادامه دهند به ترتیب، ۳۹٪، ۲۰٪ و ۱۲٪ بود. رال گایلین» تجربیات خود را در گردهمایی انجمن پزشکی آمریکا گزارش نمود. بهغیر از صرع، چندین استفادهٔ درمانی احتمالی دیگر برای این رژیم وجود دارد که در دست پژوهش و بررسی است و برخی از آنها عبارتند از: درمان بیماری آلزایمر، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک، اوتیسم، تومور مغزی، سردرد، آسیب مغزی، درد، بیماری پارکینسون و اختلالات خواب.

رژیم کتوژنیک چیه

یک تفاوت دیگر میان پژوهشهای قدیمی و جدیدتر نوع بیمارانی است که با این رژیم درمان شدهاند. این مزیت رژیم غذایی کتوژنیک، با توجه به رابطه بین دیابت نوع ۲ و وزن افراد، مزیت مهمی است. اگر دیابت نوع ۲ دارید، قبل از انجام یک رژیم غذایی کتوژنیک، با پزشک خود صحبت کنید. برای کاهش احتمال بروز این عوارض لازم است تا فرد قبل از قطع کردن کامل کربوهیدرات، با مشورت پزشک تا چند هفته از رژیم کم کربوهیدرات پیروی کند. ظرف ۱۲ ماه، ۵۵٪ همچنان به رژیم اِعمالشده پایبند ماندند، ۲۳٪ کاهش خوب در تشنجها، ۲۰٪ کاهش عالی در تشنجها و ۷٪ رهایی کامل از بند تشنجها داشتند.

گزارشی برای «ژورنال پزشکی نیویورک» نوشت و مدعی شد که بیماران مبتلا به صرع خود را، از سال ۱۹۱۲ با موفقیت کامل با استفاده از همین پرهیز غذایی و سپس یک رژیم فاقد نشاسته و قند درمان نمودهاست. سپس پروتئین آن را بر اساس نیازهای روزانه جهت رشد مناسب بیمار و حفظ سلامت بدن محاسبه میکنند که حدوداً ۱ گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن است. در رژیم کتوژنیک برای لاغری بیشترین کالری مورد نیاز بدن از طریق دریافت چربی و پروتئین تامین میشود و مصرف کربوهیدارتها به خصوص موادی مثل نان سفید، سودا، شکر، انواع خمیر و پاستا و سایر کربوهیدرات که زودهضم هستند ممنوع است.

در مطالعات قدیمی رژیم کتوژنیک برای درمان کودکان، آخرین چاره محسوب نمیشد ولی در مطالعات جدید، کودکان مبتلا اغلب از پیش چندین داروی ضد صرع را مصرف کردهاند و پاسخی دریافت نکردهاند و تشنجشان از نوع مقاومبهدرمان تلقی شدهاست. به این ترتیب، میتوانند متابولیسم بدن خود را تقویت و سوخت و ساز بدن را افزایش دهند. هورمون انسولین در بدن مسئول کنترل قند خون است و البته بر سوخت و ساز چربی و پروتئین هم تاثیر میگذارد. در این برنامه غذایی به مصرف مقادیر زیادی موادغذایی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی، انواع سبزیجات، میوه جات، پروتئین های گوشتی مانند گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی های کم چرب توصیه می شود.

بهویژه ویتامینهای گروه ب، کلسیم و ویتامین دی باید به شکلِ مکملهای مصنوعی به غذا افزوده شود. زیرا هر فرد باید از نسخه ای مخصوص به خود، راه درمانی و کنترلی را پیش گیرد. هیوستون مریت و تریسی پوتنام داروی فنیتوئین (با نام تجاری «دیلانتین») را کشف کردند و تمرکز پژوهشها به سمت کشف داروهای جدیدتر رفت. تا حد امکان، تمامی قرصها و داروهای ضد تشنج بیمار را باید به انواعی تغییر داد که فاقد قند در فرمولاسیون خود هستند. درصورتی که میتوان رژیم اتکینز را در خانه شروع کرد اما بایستی توجه داشت که رعایت هر دو نوع این رژیم ها الزاما باید تحت نظارت متخصص صورت پذیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

برای اثربخشی رژیم کتون زا باید به یاد داشته باشید که به هیچ وجه از مواد غذایی زیر در برنامه غذایی خود استفاده نکنید. چند نوع مختلف از رژیم غذایی کتوژنیک وجود دارد. این ویژگی فواید زیادی برای افراد دارای دیابت نوع ۲ و افراد مستعد دیابت دارد. در صورت عدم تنظیم مناسب داروها قبل از شروع این رژیم، افرادی که از دیابت رنج می برند و از انسولین یا عوامل قند خون خوراکی استفاده می کنند دچار افت قند خون شدید می شوند. رژیم کتوژنیک کمک میکند تا چربیهای اضافی بدن که یکی از عوامل دیابت نوع ۲ است، از بین برود.