درآمد این فرودگاه رکورد زد / آخرین وضعیت دلار در بازارهای جهانی


کیوسک آنلاین / ۱۷۸

درآمد این فرودگاه رکورد زد / آخرین وضعیت دلار در بازارهای جهانی

در بخش کیوسک آنلاین هر روز نگاهی‌گذار و کوتاه به صفحه نخست مهم‌ترین روزنامه‌های اقتصادی و بعضا غیراقتصادی در سراسر جهان داریم.

به گزارش –روزنامه واشنگتن پست (The Washington Post) در تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۲۴ ( ۳۰ بهمن ۱۴۰۲) در بخش اقتصادی به گزارش اخبار زیر پرداخت:

  • فروش شرکت معدنی طلا با قیمتی گزاف

پلی متال اینترنشنال، شرکت ثبت شده معدن طلا در قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که واحد روسی تحریم شده خود را در معامله‌ای به ارزش ۳.۷ میلیارد دلار به فروش خواهد رساند. پلی متال اعلام کرد که تجارت خود را تا پایان ماه مارس به شرکت روسی Mangazeya Plus خواهد فروخت. این فروش توسط یک صندوق متعلق به دولت عمان پشتیبانی می‌شود که در ژانویه به سهامدار بزرگی از پلی متال تبدیل شد.

  • قیمت نفت سقوط کرد

نفت از بالاترین سطح در سه هفته گذشته سقوط کرد زیرا نگرانی‌ها در مورد چشم‌انداز تقاضا باعث خنثی شدن تنش‌های خاورمیانه شد. قیمت نفت خام برنت پس از افزایش نزدیک به ۸ درصدی در دو هفته گذشته به زیر ۸۳ دلار در هر بشکه سقوط کرد. در همان زمان قیمت وست تگزاس اینترمدیت حدود ۷۹ دلار در هر بشکه بود. آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً اشاره کرد که ممکن است نفت زیادی در طول سال در دسترس باشد و نگرانی‌هایی در مورد اقتصاد ضعیف چین که بر مصرف نفت تأثیر می‌گذارد، مطرح شده است.

 

روزنامه وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal) نیز در بخش اقتصادی اعلام کرد:

  • شکست چین در جذب سرمایه‌گذار خارجی

کسب و کارهای خارجی در سال گذشته در مقایسه با چند دهه گذشته کمترین میزان سرمایه‌گذاری را در چین انجام دادند. این نشان می‌دهد که چین در جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در خارج از کشور برای حمایت از اقتصاد خود با مشکلاتی مواجه است. چین در سال گذشته ۳۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جدید دریافت کرد که ۸۲ درصد کمتر از سال قبل و پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۹۳ بود. این داده‌ها تأثیر قرنطینه‌های کووید و بهبود ضعیف در سال گذشته را نشان می‌دهد.

  • افزایش درآمد شلوغ‌ترین فرودگاه جهان

تعداد مسافرانی که از طریق فرودگاه بین‌المللی دبی، شلوغ‌ترین فرودگاه جهان برای سفرهای بین‌المللی، پرواز می‌کردند، در سال گذشته از مجموع تعداد مسافران در سال ۲۰۱۹ بیشتر شد. فرودگاه دبی که با نام DXB نیز شناخته می‌شود، پس از مواجهه با چالش‌هایی در طول همه‌گیری، در سال ۲۰۲۳ شاهد بهبودی قوی بوده است. تعداد مسافرانی که از فرودگاه استفاده می‌کنند یک شاخص کلیدی برای صنعت هوانوردی جهانی است و نشان دهنده رفاه کلی اقتصادی دبی است.

 

روزنامه فایننشال تایمز (Financial Times) همچنین در بخش اقتصادی به گزارش موارد زیر پرداخت:

  • آخرین وضعیت دلار در بازارهای جهانی

دلار در روز دوشنبه پس از داده‌هایی که نشان می‌داد تورم در ایالات متحده بالا باقی مانده است، ثابت ماند، که مردم را در مورد زمان شروع کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو نامطمئن کرد. در همین حال، ین ضعیف باقی ماند و نزدیک به ۱۵۰ ین در هر دلار بود. بازارهای ایالات متحده برای تعطیلات روز رئیس‌جمهوری بسته هستند و احتمالاً حجم معاملات در طول روز پایین خواهد بود.

  • هوش مصنوعی، سهام این بانک را افزایش داد

سهام سافت بانک افزایش یافت زیرا بنیانگذار آن، ماسایوشی سون، در فکر راه‌اندازی شرکتی است که تراشه‌های ۱۰۰ میلیارد دلاری برای هوش مصنوعی بسازد. پس از گزارش خبری مبنی بر اینکه این میلیاردر ۶۶ ساله به دنبال تامین مالی برای شروع یک پروژه جدید در ساخت تراشه‌های هوش مصنوعی برای رقیب Nvidia Corp است، سهام این سرمایه‌گذار فناوری مستقر در توکیو ۳.۲ درصد افزایش یافت. Izanagi، قصد دارد تراشه‌های هوش مصنوعی ایجاد کند که در کنار Arm Holdings Plc، یک شرکت طراحی تراشه که بیشتر متعلق به SoftBank است، کار کند.