پایتون بهتر است یا جاوا اسکریپت؟ معرفی بهترین گزینه برای شروع –


پایتون و جاوا اسکریپت از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی هستند. اگرچه هر دو زبان، زبان های شی گرا می باشند، اما زمینه های کاربردی آنها متفاوت است. پایتون و جاوا اسکریپت مشترکات زیادی دارند، اما تفاوت های قابل توجهی نیز میان آنها وجود دارد. در این مطلب، یک سوال پر تکرار را پاسخ خواهیم داد. پایتون یا جاوا اسکریپت؟ کدام بهتر است؟

فرصت های شغلی زیادی برای توسعه دهندگان پایتون و جاوا اسکریپت وجود دارد. بنابراین انتخاب یکی از این دو زبان برای شروع کار برنامه نویسی می تواند گزینه ایده آلی باشد. این مطلب برای افرادی که به تازگی قصد شروع برنامه نویسی را دارند و نمی توانند بین دو زمان python و javascript یکی را انتخاب کنند، مناسب است.

پایتون یا جاوا اسکریپت کدام بهتر است

هر دو این زبان ها، جزو محبوب ترین زبان های برنامه نویسی سال ۲۰۲۳ می باشند. همچنین هر دو زبان، جزو زبان های ساده هستند که برای افراد مبتدی و برای شروع برنامه نویسی نیز مناسب است. در نتیجه جاوا اسکریپت یا پایتون را انتخاب کنیم؟

پاسخ به این سوال، دقیقا بستگی به هدف شما از یادگیری برنامه نویسی دارد. با اینکه بسیاری از فعالیت های مشابه را می توان با هر دو زمان انجام داد، اما این زبان ها برای کاربرد های متفاوتی معمولا مورد استفاده قرار میگیرند و هر کدام هدف خاصی را دنبال می کنند.

در مورد زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون یک زبان سطح بالا در نظر گرفته می شود که از قوانین معناشناسی پویا پشتیبانی می کند. معناشناسی به معنای رابطه نشانه ها و کلمات با معنای آنها در زبان های برنامه نویسی است. زبان پایتون از قابلیت های برنامه نویسی شی گرا استفاده می کند. یکی از فاکتورهای مهم برای برنامه نویسان مبتدی جهت انتخاب یکی از زبان های پایتون یا جاوا اسکریپت برای یادگیری، سادگی یادگیری و کدنویسی است. Python طوری طراحی شده است که یادگیری آن حتی برای مبتدیان و کودکان آسان باشد.

از طرفی زبان پایتون نسبت به زبان های دیگر سینتکس به مراتب کمتری دارد و همین امر باعث شده تا فرآیند یادگیری و کدنویسی در این زبان برای برنامه نویسان مبتدی بسیار ساده باشد. بنابراین پایتون یک زبان ایده آل برای آموزش برنامه نویسی به برنامه نویسان مبتدی است.

همچنین سادگی فرآیند کدنویسی و توسعه اپلیکیشن ها در این زبان باعث شده تا چرخه توسعه نرم افزار در این زبان محبوب به مراتب کمتر از سایر زبان های برنامه نویسی شناخته شده باشد. پایتون نیز مانند سایر زبان های برنامه نویسی مانند پرل و روبی یک زبان برنامه نویسی محسوب می شود. همچنین از زبان پایتون برای ساخت برنامه های وب (Web Applications) استفاده می شود.

جاوا اسکریپت یا پایتون

در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که به طور گسترده برای ایجاد صفحات وب پویا استفاده می شود. این زبان در ECMAScript استاندارد شده است. زبان جاوا اسکریپت معمولاً در یک مرورگر وب برای ارائه قابلیت های پویا استفاده می شود که با CSS و HTML قابل دستیابی نیست. جاوا اسکریپت همچنین از برنامه های وب استاندارد با استفاده از تاریخ، متن و عبارات منظم پشتیبانی می کند.

در حالی که پایتون را می توان برای ایجاد بک اند یک برنامه وب استفاده کرد، جاوا اسکریپت می تواند برای ایجاد بک اند و همچنین قسمت فرانت اند نیز استفاده شود. قسمت فرانت اند یک برنامه، مؤلفه ای است که کاربر می بیند و با آن تعامل دارد. جاوا اسکریپت “بک اند” هر زمان که یک وب سایت یا برنامه وب را می بینید یا با آن تعامل دارید استفاده می شود.

به طور مشابه، می‌توانید هنگام تعامل با یک برنامه تلفن همراه از جاوا اسکریپت استفاده کنید، زیرا چارچوب‌هایی مانند React Native به ما امکان می‌دهند برنامه‌هایی ایجاد کنیم که با دستگاه‌های مختلف سازگار شوند. از آنجایی که جاوا اسکریپت یک زبان قدرتمند است که ابزارهای مورد نیاز برای ساخت اجزای یک برنامه وب را در اختیار ما قرار می دهد، اغلب در توسعه وب مورد استفاده قرار می گیرد. آموزش جاوا اسکریپت نیز آنقدر ها که عمم فکر می کنند سخت نیست و جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی نسبتا متوسط به شمار می رود.

مقایسه زبان برنامه نویسی پایتون و جاوا اسکریپت

مقایسه جاوا اسکریپت و پایتون از نظر یادگیری

هر دو زبان برنامه نویسی برای شروع برنامه نویسی و آموزش مبتدیان عالی هستند. پایتون به گونه ای طراحی شده است که ساده و خوانا باشد و آن را به یک انتخاب عالی برای مبتدیان تبدیل می کند. شما می توانید به راحتی یک متن انگلیسی را در پایتون بخوانید و فرآیند یادگیری بسیار سریع است. همچنین این زبان یک زبان تفسیری است که یکی از ساده ترین گزینه ها برای یادگیری به شمار می رود و به راحتی می توان خطاهای موجود در آن را مدیریت کرد. شما می توانید پایتون را با دوره برنامه نویسی پایتون که در سایت امیر رسولی ارائه شده به صورت کامل فرا بگیرید.

از سوی دیگر، کتابخانه های استاندارد پایتون پر از ویژگی های مفید و سازگار است و جامعه عظیمی از توسعه دهندگان مشتاق در این زمینه می توانند به شما در یادگیری و استفاده از آن کمک کنند. بنابراین می توان گفت پایتون برای توسعه برنامه های هوش مصنوعی، بک اند و حتی برنامه های مالی مناسب است زیرا مجموعه عظیمی از داده های ریاضی کاربردی را در خود جای داده است.اگرچه یادگیری جاوا اسکریپت مانند پایتون ساده نیست، اما این زبان نیز جزو زبان های ساده برنامه نویسی می باشد. جاوا اسکریپت بیشتر بر روی انعطاف پذیری و عملکرد تمرکز دارد تا سادگی.

این زبان برنامه نویسی محیطی جذاب برای برنامه نویسان مبتدی است تا کد نویسی را بدون قوانین زیاد شروع کنند. زبان جاوا اسکریپت بسیار سبک است و جامعه بزرگی از برنامه نویسان به شما در یادگیری این زبان کمک می کنند. با این حال، برای اشکال زدایی کد، پایتون ممکن است برای شما بهتر باشد. به طور کلی نمی توان گفت جاوا اسکریپت یا پایتون کدامیک برای مبتدیان بهتر است. اما اگر به دنبال یک زبان ساده برای شروع کار خود هستید، پایتون بیشتر برای شما مناسب است.

درآمد برنامه نویسان پایتون در مقایسه با جاوا اسکریپت

درآمد سالانه و آینده شغلی برنامه نویسان پایتون و جاوا اسکریپت در سطح قابل توجهی است. شاید در یک رده شغلی پایین تر، بتوانید درآمد برنامه نویس جاوا اسکریپت یا پایتون را به دست آورید، اما رسیدن به سطح دانش خوب در مورد این دو زبان نیاز به زمان دارد. اگر به پایتون یا جاوا اسکریپت مسلط هستید و می توانید کتابخانه های مورد نیاز را یاد بگیرید، امکان رسیدن به محدوده درآمدی ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان دور از انتظار نیست. البته که این عدد با توجه به توانایی های شما، می تواند حتی بیشتر نیز باشد و برخی از برنامه نویسان حرفه ای می توانند درآمد های بالای ۵۰ میلیون تومان در ماه نیز از زبان های برنامه نویسی مورد نظر داشته باشند.

در شرایط فعلی تقاضای کار برای هر دو زبان در ایران و خارج از کشور وجود دارد و شما می توانید با مراجعه به یکی از وب سایت های آگهی استخدام، این بازار کار پر تقاضا را مشاهده کنید. دلیل این امر نیاز به متخصصان فناوری است که می توانند با طراحی راه حل های برنامه نویسی که با استفاده از زبان های پایتون و جاوا اسکریپت در دسترس هستند، به ساده سازی فرایندها کمک کنند. البته به صورت کلی با یک مقایسه سرانگشتی، می توان گفت شرایط استخدامی برای برنامه نویسان جاوا اسکریپت کمی بهتر است و آگهی های کاری بیشتری را در این گروه می توان مشاهده کرد.

مقایسه عملکرد زبان JavaScript با Python

تفاسیر مختلفی از عملکرد یک زبان برنامه نویسی وجود دارد. اما مهم ترین عامل زمان اجرای برنامه است. به لطف موتور V8، جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان قدرتمند با سرعت اجرای بالا شناخته شده است. موتور V8 نه تنها کدها را بهینه می کند، بلکه نتایج جمع آوری شده را در زمان کوتاه تری تفسیر و اجرا خواهد کرد. همچنین اضافه کنید که زبان جاوا اسکریپت یک زبان سبک و انعطاف پذیر است. با این تفاسیر زمان اجرای کد تا حد امکان به حداقل میرسد. محیط اجرای Node.js امکان اجرای جاوا اسکریپت در سمت سرور را نیز فراهم می کند و با توجه به قابلیت multithreading و یا اجرای همزمان چندین کار، اپلیکیشن های سنگین نیز با سرعت مناسبی اجرا می شوند.

پایتون یک زبان قوی، پایدار و خواندنی است. این بدان معناست که این زبان نسبت به سایر رقبا کندتر خواهد بود. البته این موضوع تاثیر منفی در محبوبیت پایتون نداشته است. پایتون از سطوح بالایی از انتزاع استفاده می کند. به همین دلیل تفسیر کمی زمان می برد. با این حال، پایتون به دلیل ویژگی های دقیق، زبانی امن برای اجرای برنامه های پردازشی سنگین در نظر گرفته می شود. یکی از مزایای پایتون نسبت به جاوا اسکریپت این است که زمان کدنویسی این زبان سریعتر است، اما هنوز به سرعت موتور V8 نیست.

مقایسه محبوبیت پایتون و جاوا اسکریپت

در حال حاضر، اگر آمار محبوبیت جاوا اسکریپت و پایتون را بررسی کنیم، متوجه می شویم که این دو زبان در بالای جدول از این نظر قرار دارند. توجه داشته باشید که این محبوبیت دلایل زیادی دارد که یکی از آنها سهولت در نصب و استفاده است. می توانید مجری های جاوا اسکریپت و پایتون را به صورت رایگان روی سیستم خود نصب کنید و در کمتر از چند دقیقه شروع به کدنویسی کنید.

از نظر محبوبیت، این دو ابزار جزو ۵ زبان برتر دنیا هستند و می‌توانید از آن‌ها در پلتفرم‌های مختلف مانند ویندوز، لینوکس یا مک استفاده کنید. به طور کلی انتخاب بین این دو زبان با شماست و اهداف آینده شما تعیین کننده خواهد بود. به دلیل محبوبیت بالایی که جاوا اسکریپت دارد، پیشنهاد می شود تا آموزش برنامه نویسی javascript را مشاهده کنید و در این زبان متخصص شوید.