چه عواملی بر نرخ لوله‌های فولادی تأثیر می‌گذارند؟


لوله‌ها بخش عظیمی از صنایع را تشکیل می‌دهند و وظیفه انتقال مواد در حالت‌های مختلف را بر عهده دارند. لوله‌ها به شکل‌های مختلف و متنوعی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها از خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. البته بهتر است بدانید که امکان استفاده از برخی لوله‌ها در هر محیط با هر شرایطی برای کاربران مهیا نیست.

اما در سال‌های اخیر، متخصصان با استفاده از فناوری و تکنولوژی، توانسته‌اند لوله‌های فولادی را با مقاومت بسیار بالا و سازگاری بی‌نظیر با هر محیط و هر شرایطی را به تولید انبوه برسانند. لوله‌های فولادی از پر فروش‌ترین تجهیزات صنعتی محسوب می‌شوند و در هر صنایعی کاربرد دارند. این نوع لوله‌ها به شکل‌های مختلفی تولید شده و هر کدام از آن‌ها، مناسب یک شرایط هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با لوله‌های فولادی و عوامل مؤثر بر قیمت آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

لوله-قیمت

لوله فولادی چیست؟

لوله‌های فولادی، از شکل استوانه‌ای با طول زیادی برخوردار هستند که از متریال فولاد و آلیاژ‌های خاصی تولید می‌شوند. این نوع لوله‌ها در ابعاد و اندازه و با ضخامت‌های مختلفی بر روی خط تولید قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که لوله‌های فولادی در دو فرآیند درز دار و بدون درز تولید می‌شوند.

در فرآیند تولید لوله‌های فولادی درز دار، ورقه‌های مخصوص با استفاده از دستگاه خمکاری، به حالت استوانه‌ای در می‌آیند و توسط متخصصان جوشکاری می‌شوند. پس از اتمام جوشکاری لوله‌های درز دار، متخصصان با استفاده از دستگاه‌های تراش و سنباده مخصوص، سطح داخلی و خارجی لوله‌ها را صاف و صیقلی می‌کنند.

لوله‌های بدون درز که با نام لوله های‌مانیسمان نیز شناخته می‌شوند، از استحکام بالاتری نسبت به لوله‌های درزدار برخوردار هستند. در فرآیند تولید این نوع لوله‌ها، در مرکز میلگرد‌های فولادی سوراخ‌هایی را ایجاد می‌کنند و در پس از آن با استفاده از دستگاه تراش، بخش خارجی لوله را تراش می‌دهند.

کاربرد‌های لوله فولادی

عمده کاربرد لوله‌های فولادی درزدار و بدون درز در انتقال مواد به سه حالت جامد، مایع و گاز خلاصه می‌شود. امروزه لوله‌های فولادی در صنعت خطوط انتقال گاز در سراسر کشور کاربرد دارند. این نوع لوله‌ها مقاومت بالایی در برابر ضربات و فشار‌های سنگین از خود نشان می‌دهند و دچار ترک خوردگی نمی‌شوند و به همین دلیل، متخصصان از این نوع لوله برای خطوط انتقال گاز و سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. در صنایع پتروشیمی نیز از این لوله برای انتقال مواد اسیدی و شیمیایی بسیار قوی استفاده می‌شود.

علاوه بر آن، لوله‌های فولادی در دستگاه‌هایی که با نیروی سیال کار می‌کنند، نیز کاربرد دارند. این نوع لوله‌ها به دلیل مقاومت در برابر فشار بالا، برای انتقال نیروی سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند. سیستم انتقال آب و فاضلاب شهر‌های بزرگ و کوچک و روستا‌ها نیز از لوله‌های فولادی بهره می‌برند. جالب است بدانید که متخصصان برای ساخت بسیاری از قطعات فلزی نظیر بدنه دوچرخه، اگزوز‌های صنعتی و حتی قطعات خودرو از لوله‌های فولادی استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که لوله‌های فولادی در صنعت تولید داربست‌های ساختمانی نیز کاربرد دارند.

لوله-فولادی

ویژگی لوله‌های فولادی

از مهم‌ترین ویژگی‌های لوله فولادی، می‌توان به مقاومت بسیار بالای آن‌ها در برابر فشار و وزن سنگین اشاره نمود. لوله‌های فولادی بخصوص لوله های‌مانیسمان در برابر فشار مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و به هیچ عنوان دچار ترک یا شکستگی نمی‌شوند. علاوه بر آن، این نوع لوله‌ها در برابر پوسیدگی و فرسایش نیز مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل، از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند. از طرفی دیگر لوله‌های فولادی قابلیت جوشکاری بسیار خوبی دارند که البته برش این نوع لوله‌ها باید توسط دستگاه‌های مخصوص انجام شود.

عوامل مؤثر بر قیمت لوله فولادی

قبل از انجام هر اقدام جهت خرید لوله‌های فولادی، بهتر است برای استعلام قیمت آن‌ها اقدام کنید. البته بهتر است بدانید که قیمت لوله a106 و سایر لوله‌های فولادی، از عوامل خاصی تأثیر می‌پذیرند. فراموش نکنید که امروزه کلاهبرداری و تقلب‌های زیادی در این زمینه صورت می‌گیرد. به همین دلیل، استعلام قیمت لوله‌های فولادی قبل از خرید، امری ضروری و الزامی است.

۱-موارد استفاده و کاربرد

از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر روی قیمت لوله‌های فولادی، می‌توان به موارد استفاده و کاربرد آن‌ها اشاره نمود. همانطور که پیش‌تر اشاره شد، لوله‌های فولادی از متریال خاصی تولید می‌شوند و هر کدام از آن‌ها، برای یک شرایط خاصی مناسب هستند.

۲-ضخامت

یکی دیگر از عوامل تأثیر‌گذار بر روی قیمت لوله‌های فولادی، ضخامت آن‌ها است. طبیعتا هر چقدر که ضخامت لوله بیشتر باشد، قیمت آن نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که لوله های‌مانیسمان از ضخامت بیشتری نسبت به لوله‌های درز دار برخوردار هستند و قیمت بالاتری دارند.

۳-ابعاد و اندازه

ابعاد و اندازه نیز نقش بسزایی را در قیمت لوله‌های فولادی ایفا می‌کنند. هر چقدر که ابعاد و اندازه و قطر دهانه لوله بزرگتر و بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

۴-تکنولوژی و فرآیند تولید

همانطور که قبل‌تر اشاره شد، لوله های‌مانیسمان پروسه تولید طولانی و دشوار‌تری دارند و به همین دلیل، از قیمت بالاتری برخوردار هستند. اما لوله‌های درز دار به شیوه آسان‌تری تولید می‌شوند و نسبت به لوله های‌ مانیسمان، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌تری دارند.

۵-نوسانات بازار و نرخ ارز

نوسانات بازار و نرخ روز ارز نیز در قیمت لوله‌های فولادی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. هر چقدر که نرخ ارز افزایش یابد، قیمت این محصول نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد. به گویشی دیگر، قیمت لوله‌های فولادی به صورت روزانه متغیر است.

خرید لوله‌های فولادی

و اما نحوه خرید لوله‌های فولادی؛ امروزه بسیاری از فروشگاه‌ها، این محصول ارزشمند را با قیمت بالا و کیفیت پایینی به فروش می‌رسانند. اما خرید و استفاده از لوله‌های فولادی با کیفیت پایین، چیزی بجز ضرر به همراه ندارد. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه آرسینکو به صورت آنلاین یا حضوری، اقدام به خرید لوله‌های فولادی و سایر فرآورده‌های فلزی با قیمتی مناسب و کیفیت باور نکردنی کنید و لذت ببرید.

خرید-لوله-فولادی

لازم به ذکر است که طبق نظر متخصصان و کارشناسان، لوله‌های فولادی استوک و کار کرده، از استحکام و مقاومت پایین‌تری نسبت به لوله‌های نو برخوردار هستند و استفاده از آن‌ها در هر شرایط و محیطی توصیه نمی‌شود. به گویشی دیگر، بهتر است بجای خرید لوله‌های فولادی استوک و کار کرده، لوله‌های نو و آکبند را خریداری کنید. قبل از خرید لوله‌های فولادی، پیشنهاد می‌شود با افراد با تجربه و کاربلد مشورت فرمایید.

کلام پایانی

همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، قیمت لوله‌های فولادی بر حسب عوامل مختلفی متغیر است. به همین دلیل باید قبل از خرید این محصول، برای استعلام قیمت آن اقدامات لازم را به عمل‌آورید و شرایط حال جامعه و قیمت دلار و ارز را بسنجید زیرا که با تغییر کوچک در قیمت‌ آن‌ها سریعا برروی قیمت فولاد تاثیر می‌گذارند. پس فرصت را غنیمت شمارید و در اولین زمان با کارشناسان آرسینکو تماس حاصل کنید.