۵ نکته تغذیه ای برای بیماری پارکینسون – مشاور تغذیه جیل وست



همه ما می خواهیم تا زمانی که ممکن است ذهنی قوی و حافظه ای خوب داشته باشیم و طبق مطالعات متعدد، خوردن غذاهای تقویت کننده حافظه به من کمک می کند تا از زوال عقل و بیماری آلزایمر پیشگیری یا به تاخیر بیاندازم (۱،۲). غذاهای تقویت کننده حافظه همچنین دارای فواید تغذیه ای بسیار دیگری مانند تامین فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. من مشتریانم را تشویق می کنم که هر یک از این غذاها را تا حد امکان به رژیم غذایی روزانه خود معرفی کنند:

· نصف فنجان توت به خصوص زغال اخته و شاه توت، اما توت فرنگی و تمشک نیز خوب هستند. سرشار از آنتی اکسیدان است که برای مغز مفید است.

· لوبیا نصف پیمانه عدس، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی، نخود، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا چشم بلبلی همگی گزینه های عالی هستند. علاوه بر افزودن فیبر، آنها دارای ویتامین های B هستند که افراد مبتلا به بیماری پارکینسون به آن نیاز دارند و ممکن است به جلوگیری از کاهش حافظه کمک کنند.

· آجیل فنجانی –انواع آجیل را انتخاب کنید، اما مطمئن شوید که آجیل بخشی از مخلوط است. آجیل حاوی ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان است که مغز بسیار به آن نیاز دارد. آجیل همچنین می تواند به کاهش التهاب کمک کند و ممکن است از دست دادن حافظه را کند یا از آن جلوگیری کند.

· ۲ فنجان برگ سبز تیره آروگولا، اسفناج، کلم، چغندر سوئیس، روما و سبزی کولارد. این سبزی های برگ دار حاوی آنتی اکسیدان های متفاوتی نسبت به انواع توت ها و مغزها هستند، بنابراین مهم است که همه این غذاها را به طور منظم مصرف کنید. پروژه سلامت و پیری شیکاگو (CHAP) نشان داد شرکت‌کنندگانی که سبزی‌های برگ‌دار تیره می‌خوردند نسبت به افرادی که حداقل سبزی‌های برگ‌دار تیره می‌خوردند، کاهش شناختی قابل‌توجهی کمتری داشتند.

نکته ۴ تغذیه ای: پروتئین کافی دریافت کنید

مقدار مناسب پروتئین مهم است زیرا ما با افزایش سن سریعتر عضله را از دست می دهیم، بنابراین باید مطمئن شویم که به اندازه کافی غذا می خوریم تا از از دست دادن سریع عضله جلوگیری کنیم. برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون، اگر محدود کردن پروتئین هنگام مصرف لوودوپا برای به حداکثر رساندن فواید دارو باشد، دریافت پروتئین کافی ممکن است دشوارتر باشد. نیاز به پروتئین به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله سن، جنسیت، سطح فعالیت، و زمان مصرف پروتئین با انواع و زمان مصرف داروها متفاوت است. پروتئین همچنین مهم است زیرا می تواند منبع خوبی از ویتامین های B، به ویژه ویتامین B12 باشد که اغلب در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کم است. شامل انواع غذاهای پروتئینی مانند گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و تخم مرغ، همراه با لبنیات و پروتئین گیاهی (لوبیا، توفو، ادامام). صحبت با پزشک یا متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید چه مقدار پروتئین برای شما مناسب است و چه زمانی بهتر است پروتئین در طول روز مصرف کنید.

نکته ۵ تغذیه ای: جایگزین های لبنی یا محصولات لبنی را انتخاب کنید

محصولات لبنی هم کلسیم و هم ویتامین D را فراهم می کنند، دو ماده معدنی که برای حفظ استخوان های قوی بسیار مهم هستند. اگر لبنیات را تحمل کنید، آنها مواد مغذی مختلفی را ارائه می کنند که با هم کار می کنند تا جذب کلسیم استخوانی شما را به حداکثر برسانند. این حاوی پروتئین است، بنابراین ممکن است برای جلوگیری از تداخل با داروهای پارکینسون نیاز به زمان بندی مناسب باشد. یک جایگزین لبنی که پروتئین، کلسیم و ویتامین D را نیز تامین می کند، شیر سویا است. سایر جایگزین های شیر لبنی (شیر برنج، بادام، بادام هندی و شیر نارگیل) ممکن است یک گزینه مایع مفید بدون پروتئین باشند، اما حتماً برچسب Nutrition Facts را بررسی کنید تا مطمئن شوید که با کلسیم و ویتامین D غنی شده اند. برای صحبت با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد اینکه آیا مکمل کلسیم و ویتامین D برای شما مفید است یا خیر.

من به ایجاد تغییرات کوچک در طول زمان برای دستیابی به نتایج سالم اعتقاد راسخ دارم. بر اساس این ۵ نکته تغذیه ای، چه ۱ یا ۲ تغییر را در برنامه غذایی روزانه خود ایجاد می کنید؟