اپل به سیم آخر زد / اتهام انحصار در بازار موبایل به این شرکت


آیفون | اپل | بازار موبایل

اپل به سیم آخر زد / اتهام انحصار در بازار موبایل به این شرکت

اپل می‌گوید که پرونده‌ی شکایت دولت آمریکا اشتباه است و این شرکت می‌خواهد با تمام قدرت از خود دفاع کند.

شرکت اپل، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری جهان است. اپل با محصولاتی همچون آیفون، آیپد، مک‌بوک و سیستم عامل iOS، به یکی از معروف‌ترین برندهای دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. استراتژی برندسازی، طراحی محصولات، ارتباط با مشتریان و ارزش‌آفرینی برای سهامداران از جمله اهداف اصلی این شرکت موفق است. اپل با تمرکز بر انحصاری بودن تجربه کاربری و کیفیت ساخت بی‌نظیر، توانسته‌است میلیاردها طرفدار و مشتری پایبندی به خود جذب کند

اپل لحظاتی پس از شکایت سنگین وزارت دادگستری آمریکا، به ادعاهای مطرح‌شده پاسخ داد و گفت آنچه در پرونده آمده، اشتباه است. شرکت تولیدکننده‌ی گوشی آیفون و مک بوک اعلام کرده است که با قدرت از خود دفاع خواهد کرد.

اپل بیانیه‌ای برای وب‌سایت مک‌رومرز فرستاده و در آن گفته است: «در اپل، هر روز دست به خلق نوآوری می‌زنیم تا فناوری‌هایی بسازیم که مردم عاشقشان هستند. محصولاتی طراحی می‌کنیم که به‌طور یکپارچه با‌ یکدیگر کار و از حریم خصوصی و امنیت مردم محافظت می‌کنند و تجربه‌ای جادویی برای کاربرانمان می‌سازند.»

بزرگ‌ترین برند صنعت موبایل (از‌لحاظ حجم عرضه) درادامه‌ی بیانیه‌اش می‌گوید: «این پرونده هویت ما و قواعدی را تهدید می‌کند که باعث می‌شوند محصولات اپل در بازارهای به‌شدت رقابتی متمایز باشند. این پرونده درصورت موفقیت، توانایی ما را برای ایجاد فناوری‌هایی که مردم از اپل انتظار دارند، مختل می‌کند؛ جایی که سخت‌افزار و نرم‌افزار و خدمات در‌هم‌تنیده‌شده‌اند.»

اپل معتقد است که شکایت وزارت دادگستری ایالات متحده عواقب خطرناکی خواهد داشت: «این پرونده سنتی خطر به‌وجود می‌آورد و به دولت قدرت می‌دهد تا نقش پررنگی در طراحی فناوری مردم ایفا کند. معتقدیم که این شکواییه از منظر حقایق و قانون، اشتباه است و با تمام قدرت از خود دربرابر آن محافظت دفاع خواهیم کرد.»

وزارت دادگستری آمریکا در پرونده‌ی بزرگش اعلام کرده است که اپل رویکرد انحصارگرایانه در بازار موبایل دارد و هزینه‌های اضافه به مردم و توسعه‌دهندگان تکمیل می‌کند و درنهایت، باعث کاهش رقابت در بازار می‌شود.

پرونده فعلاً در مراحل اولیه به‌سر می‌برد و احتمالاً رسیدگی به آن سال‌ها طول خواهد کشید؛ اما بی‌شک چنین پرونده‌ی بزرگی تبعات سنگینی برای اپل خواهد داشت.