جاده گفتگو: رژیم کتوژنیک چگونه است 1402

لیست غذای کتوژنیک در رژیم کتوژنیک، چه در مورد میوه و سبزی رژیم کتوژنیک غذاهایی نباید بخورید؟ اگر چنین است، چه میزان ورزش مناسب است؟ همانطور که قبلا اشاره کردیم ماست در رژیم کتوژنیک به شرط پروتئینه بودن برای لاغری مناسب است و احساس سیری زیادی در شما ایجاد می کند. برنامهریزی مناسب میتواند راهکار خوبی برای رسیدن به رژیم غذایی کتوژنیک باشد. نکته : رژیم کتوژنیک میتواند جایگزین خوبی برای اغلب رژیم های کاهش وزن باشد اما پایبند بودن به آن امر دشواری است. از آنجایی که بدن شما ترجیح می دهد گلوکز را به جای چربی بسوزاند، ممکن است در برابر تبدیل به کتوز مقاومت کند و این کار را انجام نمی دهد مگر اینکه به شدت به محدودیت های کربوهیدرات و پروتئین پایبند باشید.

رژیم کتوژنیک برای ورزشکاران

همانطور که ذکر شد گرچه روشهایی

جهت لاغری بجز رژیم غذایی نیز وجود دارند اما گذشته از اینکه بسیاری از آنها کار نمیکنند و فقط جنبه تبلیغاتی دارند مثل ژلهای لاغریَ، بسیاری دیگر پرعارضه و با بازگشت سریع وزناند مثلاَ انواع قرصهای لاغری غیرمجاز و از سوئی دیگر بعضی روشها دوران نقاهت طولانی و هزینه بالا دارند مثل عملهای جراحی. انواع مختلفی از رژیم کتوژنیک وجود دارد. ژیم پالئو یا paleo یا رژیم غارنشینی یا رژیم انسان های اولیه، در واقع رژیم اجداد شکارچی ما و پیش از توسعه کشاورزی است.

دکتر رکسانا عباسی، متخصص بیماری های داخلی و گوارشی و عضو انجمن طب داخلی آمریکا، با داشتن سابقه ای درخشان در ارائه و پیگیری رژیم های غذایی، از جمله رژیم کتوژنیک، می تواند شما را در مسیر لاغری و کاهش وزن بدون تجربه عوارض خطرناک یاری کند. بیماری آلزایمر: این رژیم غذایی میتواند نشانههای بیماری آلزایمر را کاهش بدهد و روند پیشرفت این بیماری را به تأخیر بیندازد. صرع: تحقیقات نشان میدهند رژیم کتوژنیک میتواند بروز تشنج در کودکان مبتلا به صرع را بهطور چشمگیری کاهش بدهد.

کتوژنیک ، چیز جدیدی نیست و در علم پزشکی تقریبا 100 سال است که

برای درمان صرع مقاوم به دارو، بویژه در کودکان از این رژیم غذایی استفاده میشود. درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک. سرطان: رژیم کتوژنیک تاکنون برای درمان برخی از سرطانها و تأخیر در رشد تومورها مورد استفاده قرار گرفته است. آکنه: کاهش سطح انسولین، مصرف کمتر شیرینیها و غذاهای فرآوریشده، راه مناسبی برای درمان آکنه است. در یک رژیم غذایی کتو تغذیه شما بر روی غذاهای چرب متمرکز است.

نمونه رژیم های کتوژنیک

اما تحقیقات جدید نشان میدهند که رژیم غذایی کتو برای گستره بیشتری از بیماریها و شرایط سلامتی مفید است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم. حتی در برخی موارد شاید شخص اصلاً نیازی به دارو نداشته باشد. مشکلات کبدی: به دلیل وجود چربی زیاد برای متابولیزه کردن، این رژیم میتواند بیماریهای قبلی کبد را تشدید کند. دیگر نمیتوانید از خوراکیهایی استفاده کنید که میزان قند آنها زیاد بالاست. رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما اجازه میدهد تا در نزدیکی تمرینات ورزشیتان کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید.

۷. چرا ادرارم بوی میوه میدهد؟ میوه و سبزیجات چطور؟ بسیاری از میوه ها و سبزیجات مغذی دارای کربوهیدرات بالا حذف می شوند. نتایج مطالعهای حاکی از آن است که رژیم کتوژنیک میتواند مقاومت به انسولین را تا ۷۵٪ بهبود ببخشد. افراد به دلیل رژیم های متعدد قبلی و هم چنین فعالیت های بدنی، ممکن است مقاومت بدنی بالاتری داشته باشند و دیرتر وارد مرحله کتوز شوند. چراکه می تواند عوامل خطرزای بیماری ها و اختلالات مرتبط با چاقی، از جمله دیابت، بیماری های قلبی، سکته مغزی و برخی سرطان ها را کاهش دهد.

آیا رژیم کتوژنیک باعث اسهال میشود

برای قرارگیری در شرایط کتوزیس، افراد به طور کلی باید کمتر از 50 گرم و برخی مواقع، به میزان 20 گرم کربوهیدرات در روز دریافت کنند. معمولا رژیم کتوژنیک به خودیخود موجب کاهش وزن میشود و نیازی به ایجاد محدودیت در کالری دریافتی نیست. یک مطالعه نشان میدهد که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم غذایی کمچربی با محدودیت کالری، در کاهش وزن ۲٫۲ برابر موفقتر عمل میکند. بیماریهای قلبی: رژیم کتوژنیک خطر عوامل مؤثر بر بیماریهای قلبی را کاهش میدهد. رژیم کتو یک روش مؤثر برای کاهش وزن و کاهش خطر انواع مختلفی از بیماری ها است.

در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینهای باید قبل از شروع رژیم کتوژنیک با پزشک خود مشورت کنید. در این راه بلعیدن پروتئین ۳۵ نسبت، چربی۶۰ نسبت را انتخاب کنید و انتخاب کنید کربوهیدرات ۵ نسبت می باشد. اگر برای لاغری سریع رژیم کتو را انتخاب کردید باید مصرف کربوهیدرات را به کمتر از ۵۰ گرم در روز کاهش دهید و چربی را جایگزین مواد غذایی کنید. رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): این رژیم به شما اجازه میدهد که برای ورزش به غذای خود کربوهیدرات بیشتری اضافه کنید.

چرا با رژیم کتوژنیک لاغر نمی شوم یک مطالعهی دیگر نشان میدهد کسانی که رژیم کتوژنیک را دنبال میکنند، ۳ برابر کسانی که رژیم توصیهشدهی انجمن دیابت بریتانیا را دنبال میکنند، وزن کم میکنند. حداقل در شروع رژیم کتوژنیک باید تا جایی غذا بخورید که سیر شوید و مصرف کالریتان را محدود نکنید. حتماتا کنون نام رژیم کتوژنیک به گوش شما خورده است، اگر علاقه مند به انجام این رژیم هستید بهتر است ابتدا کمی با فواید و مضرات آن آشنا شوید. اما عدهای این سبک را پسندیده و آن را بهعنوان روال زندگی خود برگزیدند. از آنجایی که در این نوع رژیم، چربی کمتری بکار میرود، میزان بیشتری از پروتئین و کربوهیدرات را میتوان به آن افزود و در نتیجه بیمار، گوناگونی غذایی و حق انتخاب بیشتری دارد.

رژیم کتوژنیک چگونه است

در این رژیم شما حق مصرف خوراکیهایی که کربوهیدرات دارند را ندارید و بهجای آن باید تا میتوانید چربی بخورید. اگر مقدار زیادی پروتئین مصرف شود، مقادیر اضافی آن به گلوکز (یک نوع قند یا کربوهیدرات) تبدیل میشود؛ در نتیجه، بدن دیرتر در حالت کتوزیس قرار میگیرد. کتونها در غیاب گلوکز سوخت مورد نیاز بدن را تامین میکنند. با اینکه بیشتر مطالعات بر روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا صورت گرفته است، ولی رژیمهای کتوژنیک هدفمند و دورهای روشهای پیشرفتهتری هستند و عمدتا توسط ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار میگیرند.

فواید کتوژنیک

علاوه بر نوروبلاستوما، قوی ترین دلیل اثبات سرکوب تومور در رژیم کتوژنیک در مورد گلیوبلاستوما (تومور مغزی)، پروستات، روده بزرگ، لوزالمعده و سرطان ریه گزارش شده است. اما برای ورزشکاران حرفهای، کسانی که قصد عضله سازی در بدن خود دارند و یا به دنبال افزایش وزن هستند، رژیم مناسبی نیست. اما حتما به یاد داشته باشید، اگر واقعا به دنبال نتیجه گرفتن هستید و به دنبال لاغری هستید، سه هفته طول میکشد که بدن شما با رژیم کتوژنیک سازگار شود، پس صبور باشید. بااینحال افزایش مصرف پروتئینها و سطح کتون بالا میتواند احتمال کاهش عضلات را به حداقل برساند.

رستوران های کتوژنیک

این کار ممکن است فرد را در کوتاه مدت به وزن دلخواهش برساند اما مطمئنا هر رژیمی که به صورت غیر اصولی اجرا شود، عوارض های زیادی خواهد داشت. حفظ رژیم کتوژنیک در رستورانها کار خیلی سختی نیست. تأثیر این رژیم در کاهش وزن و بهبود سلامتی، در بیش از ۲۰ پژوهش مختلف اثبات شده است. یکی از این دلایل، افزایش پروتئین مصرفی است که این امر بهنوبهی خود فواید زیادی برای سلامتی دارد. مصرف زیاد پروتئین ممکن است موجب جهش سطح انسولین و کاهش کتونها شود. ۴. آیا مصرف کالری زیاد یا خوراکیهای سرشار از کربوهیدرات در برخی روزها ضروری است؟

این باعث کاهش وزن، کاهش وزن و در برخی موارد افزایش وزن می شود. از آنجایی که میلیون ها نفر قبلا تجربه اش کرده اند، مزایای اثبات شده زیادی برای کاهش وزن، سلامتی و عملکرد دارد اینها شامل کاهش شدید مصرف کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی است. مقاله مرتبط: برای کاهش وزن، به جای سه وعده غذا، ۶ وعده بخورید! همچنین نوشیدن ترکیب آب و رب انار به صورت روزانه برای رفع عفونت دندان مفید است. مصرف روزانه ۳ تا ۴ گرم سدیم، یک گرم پتاسیم و ۳۰۰ میلیگرم منیزیم میتواند عوارض احتمالی ناشی از رژیم کتوژنیک را به حداقل برساند.

همچنین ۹۵٫۲% از مبتلایان به دیابت که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، توانستند مصرف داروهای دیابتشان را قطع کنند یا کاهش بدهند. درحالیکه کسانی که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالاتر داشتند، توانستند تنها ۶٫۹ کیلوگرم وزن کم کنند. بیشتر کودکانی که توانستند به رژیم پایبند باشند، از آن سود بردند. رژیم کتوژنیک که مطالعات فراوانی بر آن انجام شده است، مهر تاییدی بر این مسئله است. ۶. اگر بهطور مداوم احساس خستگی و ضعف داشتم، باید چه کاری انجام بدهم؟ اما تا به امروز هیچ تحقیقی درباره اثرات طولانی مدت رژیم کتوژنیک بر روی دیابت و کلسترول انجام نشده است.

رژیم کتوژنیک برای افراد دیابتی

​Th is h as been cre᠎ated by G SA Con᠎tent​ G​en​erator Demov ersion!

در رژیم کتوژنیک چه میوه هایی مجاز است

به مدت ۲ هفته باید به هیکل شخصی زمان بدهید به همان اندازه همراه خود سیستم جدید چربیسوزی انطباق پیدا تدریجی. سیستم کالری شماری بعد از یک مدت شخص رو خسته میکنه و از طرفی هم معمولا احساس گرسنگی از بین نمیره. مطالعات زیادی فواید رژیم کتوژنیک را برای گسترهی وسیعی از بیماریها به اثبات رساندهاند. تحقیقات نشان دادهاند که رژیم غذایی کتو به اندازه رژیم غذایی کم چرب با میزان کربوهیدرات متوسط برای کاهش وزن موثر است. اگر شما رژیم کتو را برای کاهش وزن می گیرید، بهتر است هم کربوهیدرات کل مصرفی و هم کربوهیدرات خالص مصرفی را کنترل کنید.

استفاده کنید. البته کاهش مصرف شیرینی ها فراموش نشود. البته طرفداران کتو معتقدند که با وجود چربی، کتوژنیک یک رژیم کمکالری نیست. رژیم کتوژنیک دورهای (CKD): در این رژیم، دورههایی با کربوهیدرات بیشتر وجود دارد. رژیم کتوژنیک باعث میشود چربیها در کبد به «کِتون» تبدیل شوند. وجود چربی اضافه در بدن، با ابتلا به دیابت نوع ۲، پیشدیابت و سندروم متابولیکی ارتباط نزدیکی دارد. خطر کاهش عضلات در تمام رژیمهای غذایی وجود دارد. یکی از عوارض شناختهشدهٔ داروهای خانوادهٔ بازدارندههای کربنیک آنهیدراز (همچون توپیرامات و زونیساماید) افزایش احتمال ابتلا به سنگهای کلیوی است، اما مصرف همزمان این داروها با رژیم کتوژنیک، این خطر را در مقایسه با مصرف رژیم غذایی بهتنهایی، افزایش بیشتری نمیدهد.

بهترین راه برای رسیدن به کتوز، کاهش شدید مصرف کربوهیدرات است. یا رژیم پُرچربی یک گونه رژیم غذایی است با چربی زیاد، اندازهٔ کافیِ پروتئین و قندِ اندک، که بدن را وادار میکند تا بهجای قند، از چربی برای تأمین انرژی استفاده کند. با ایجاد حالت کتوزی، توانایی بدن برای چربی سوزی و تأمین انرژی، بهطور فوقالعادهای افزایش مییابد. کافئین: کافئین میتواند در افزایش سطح انرژی، کاهش چربی و بهبود عملکرد فرد مؤثر باشد. دیابت موجب تغییراتی در سوختوساز، افزایش قند خون و اختلالاتی در عملکرد انسولین میشود.

مواد معدنی: زمانی که تازه رژیم کتوژنیک را شروع میکنید، ممکن است تعادل آب و مواد معدنی در بدنتان دستخوش تغییراتی شود. توصیه میکنیم مصرفی کربوهیدرات کل خود را زیر 35 گرم و کربوهیدرات خالص را زیر 25 گرم نگه دارید. معمولاً در همه جا بین 20 تا 30 گرم کربوهیدرات خالص در رژیم روزانه توصیه شده است. پروتئین و باقیمانده چربی روزانه شما باید به اندازه نیاز مصرف شود. در این رژیم غذایی به مصرف متعادل کربوهیدرات ها، چربی ها و حذف مواد غذایی تصفیه و فرآوری شده توصیه می شود.