سقوط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه / هر گرم طلای ۱۸ عیار چند؟


اختصاصی ؛

سقوط ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه / هر گرم طلای ۱۸ عیار چند؟

محمد کشتی آرای، ریزش شدید قیمت سکه در بازار امروز را به سه عامل مرتبط دانست و اعلام کرد: امروز شاهد کاهش دو میلیون و دویست هزار تومانی قیمت سکه بودیم.ریزش امروز قیمت سکه در واقع مربوط به کاهش حباب قیمت سکه بود.

با توجه به ریزش شدید قیمت سکه در بازار امروز، میزان فروش سکه در بازار افزایش یافت. برای بررسی علت کاهش ناگهانی قیمت سکه به سراغ نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر رفتیم.

محمد کشتی آرای در مصاحبه با در خصوص ریزش امروز قیمت سکه گفت: در چند روز گذشته قیمت سکه به سه دلیل با افزایش همراه بود. یکی از دلایل عمده آن افزایش قیمت طلای جهانی تا ۱۸ دلار در روز جمعه بود، دومین عامل افزایش قیمت ارز و سومین عامل که مورد اساسی و اصلی است، افزایش یکباره تقاضا برای سکه بود. طبیعتا زمانی که این سه عامل در کنار هم قرار می‌گیرند و هیجان کاذب هم به عنوان چاشنی به این سه عامل اضافه شود، قیمت سکه به یکباره با افزایش شدیدی مواجه می شود به طوری که حباب سکه حدود ۲ میلیون تومان افزایش یافت. همین افزایش حباب سکه باعث شده بود که هیجان کاذبی هم در بازار به وجود آید.

محمد-کشتی آرای

وی در ادامه توضیحات خود افزود: در چنین مواقعی بانک مرکزی به عنوان تنها ارگان مدیریت در بازار ارز و سکه و طلا کشور باید وارد عمل شود. در همین راستا بانک مرکزی اطلاعیه صادر کرد که به میزان کافی سکه و طلا از روز چهارشنبه وارد بازار خواهد کرد. همین خبر باعث شد تا قیمت سکه یکباره به نسبت روز پنجشنبه کاهش یابد. همین امروز شاهد کاهش دو میلیون و دویست هزار تومانی قیمت سکه بودیم. البته این نکته را در نظر بگیرید که این کاهش قیمت مربوط به کاهش حباب قیمت سکه است و خود طلا کاهش قیمت نداشته است، زیرا زمانی که بانک مرکزی تصمیم به ارائه طلا و سکه به این شکل دارد، نمی‌تواند از قیمت جهانی آن کمتر قیمت‌گذاری کند.

کشتی آرای دلیل کاهش امروز قیمت سکه را در واقع کاهش حباب قیمت سکه دانست و اعلام کرد: کاهش حباب قیمت سکه باعث شد تا از هیجانات کاذب بازار کاسته شود و امروز در بازار به جای افزایش تقاضا، شاهد افزایش عرضه بودیم و خیلی از افراد تصمیم به فروش سکه‌های خود داشتند زیرا بانک مرکزی قرار است سکه هایی را به بازار وارد کند که بدون تاریخ هستند و طبیعتا سکه‌های بدون تاریخ مشکلات و مسائل قبلی را نخواهند داشت.

لیست آخرین قیمت انواع سکه طلا در بازار به شرح زیر است:

قیمت سکه طرح قدیم ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

قیمت سکه طرح جدید ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

قیمت نیم سکه ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

قیمت ربع سکه ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

قیمت سکه‌های ۱ گرمی ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در بازار تقریبا ۶۰ هزار تومان کاهش داشته است و قیمتی معادل ۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تومان دارد.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر همچنین بیان کرد: این اتفاقات و نوسانات قیمت سکه در حالی است که به علت تعطیل بودن بازارهای جهانی در روز یکشنبه، فعلا قیمت انس جهانی تغییری نداشته است و این نوسانات قیمت سکه، در واقع اتفاقات داخلی بوده است. فردا با شروع به کار بازارهای جهانی، احتمال تغییر در قیمت جهانی طلا و به تبع آن تغییر قیمت طلا و سکه در داخل کشور هم وجود دارد. درحال‌حاضر انس طلا ۲۰۴۸ دلار است و فردا ممکن است این مقدار تغییر یابد.