سیمرغ های فجر ۴۱ روی شانه این ستاره ها / پدیده امسال: مجید جان دلبندم –


اختتامیه جشنواره فیلم فجر همزمان با ۲۲ بهمن ماه برای معرفی بهترین های سینمای ایران در سال ۱۴۰۱در مرکز همایش های برج میلاد که قرار بود ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شود با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد. اجرای این مراسم را محمدرضا شهیدی فر برعهده دارد.

از میان چهره های شناخته شده به ابوالفضل پورعرب، هوشنگ توکلی و جهانگیر الماسی، عنایت بخشی، محمد حسین لطیفی، فرهاد قائمیان می توان اشاره کرد.

اتفاقات این رویداد را به صورت لحظه به لحظه گزارش می کند:

۲۲:۵۴ سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای فیلم سینمایی «سینما متروپل» به سیدحامد حسینی اهدا شد.

۲۲:۵۰ سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران برای فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به داود صبوری اهدا شد.

۲۲:۴۷ ابوالفضل پورعرب: آن‌هایی که امسال به جشنواره نیامدند را سال بعد خواهیم دید.

۲۲:۴۴ سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، برای فیلم سینما متروپل به محمدعلی باشه آهنگر اهدا شد.

۲۲:۳۹ سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن به مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم «عطرآلود» و «شماره ۱۰» اهدا شد.

۲۲:۳۲ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به بابک خواجه‌پاشا برای فیلم «در آغوش درخت» تقدیم شد. خواجه‌پاشا گفت: اگر اعتراض و انتقادی داریم سینما و تئاتر بهترین ابزار است و نباید آن‌ها را تحریم کرد؛ هنر تحریم پذیر نیست.

۲۲:۳۰ مجید صالحی از معاون نظارت سازمان سینمایی که گفته بود هرکس در جشنواره فجر نیست، دیگر نباید فیلم بسازد گلایه کرد: ما بچه همین آب و خاک هستیم. روزی حال همه بد است، روزی خوب. دبیر جشنواره به درستی صحبت‌های ایشان را اصلاح کرد. آزادی‌های زندانیان اخیر را تبریک می‌گویم و امیدوارم همه ازاد شوند.

🔸او خودروی تارا را که به عنوان جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد گرفت، به مردم زلزله زده خوی تقدیم کرد.

۲۲:۲۲ سیمرغ بلورین برای فیلم پویا نمایی جشنواره فیلم فجر به «بچه زرنگ» تقدیم شد.

۲۲:۱۶ شهیدی فرد (مجری برنامه): در این دوره از جشنواره، بازیگر مرد منتخب ماشین تارا و بازیگر زن منتخب ماشین شاهین دریافت خواهند کرد.

۲۲:۱۱ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به مجید صالحی برای فیلم «شماره ۱۰» تقدیم شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به استاد علی نصیریان برای فیلم «هفت بهار نارنج» تقدیم شد.

جایزه استاد علی نصیریان را فرشاد گل سفیدی، کارگردان فیلم اولی «هفت بهار نارنج» دریافت کرد.

۲۲:۰۹ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب» تقدیم شد.

۲۲:۰۳ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به سجاد بابایی برای فیلم «استاد» اهدا شد.

۲۱:۵۹ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به هومن برق‌نورد برای فیلم «سینما متروپل» و به فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب» اهدا شد.

۲۱:۵۶ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا حاتمی برای فیلم «کت چرمی» اهدا شد.

۲۱:۵۱ دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول برای «در آغوش درخت» به بابک لطفی خواجه‌پاشا تقدیم شد. همچنین دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم اول برای «سرهنگ ثریا» به لیلی عاج تقدیم شد. در نهایت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول برای «اتاقک گلی » به محمد عسگری رسید.

۲۱:۴۵ سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، برای فیلم «سینما متروپل» به علیرضا زرین‌دست اهدا شد.

۲۱:۴۱ سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به محمدرضا شجاعی برای فیلم سینمایی «غریب» و «شماره ۱۰» اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین تدوین نیز به میثم مولایی برای فیلم سینمایی «چرا گریه نمیکنی؟» رسید. او سیمرغ خود را به احترام «تمام زنان ایران» به مادرش تقدیم کرد

۲۱:۳۴  سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به سارا سمیعی برای فیلم سینمایی «یادگار جنوب» اهدا شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین طراحی صدا به علیرضا علویان صداگذار و امیر نوبخت صدابردار برای فیلم سینمایی «یادگار جنوب» رسید.

۲۱:۳۰ سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی به شهرام خلج برای فیلم سینمایی «غریب» و «شماره ۱۰» اهدا شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی برای فیلم «غریب» به حمید رسولیان رسید. وی جایزه خود را به خانواده شهید آرمان علی وردی تقدیم کرد.

۲۱:۲۶ در بخش سودای سیمرغ، دیپلم افتخار جلوه‌های ویژه بصری به امیر ولی خانی برای فیلم غریب رسید.

۲۱:۱۷  وزیر ارشاد: رویش‌های جدیدی در این جشنواره داشتیم؛ جشنواره باید زایش و نوآوری داشته باشد که این دوره برخوردار بود.  از شخص رئیس جمهور تشکر میکنم و برای اولین بار یک رئیس جمهور در جشنواره حاضر شد و همراه مردم به تماشای یک فیلم نشست.

۲۱:۰۷ سیمرع بلورین “جایزه گوهرشاد” که از سوی وزیر ارشاد تدارک دیده شده بود ( برای فیلم سازان زن و فیلم سازانی که برای تکریم زن فیلم می سازند) به لیلی عاج کارگردان “سرهنگ ثریا” تقدیم شد.

۲۰:۵۶ جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی به محمدحسین لطیفی برای فیلم سینمایی «غریب» اهدا شد.

۲۰:۴۹ سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به محمد ثریا برای فیلم کوتاه «برنو» اهدا شد. ضمن اینکه فرشاد افشین‌پور برای مستند «دنیای وحشی زاگرس» سیمرغ بلورین بهترین مستند را دریافت کرد.

۲۰:۴۵ سیمرغ بلورین بهترین پوستر فیلم‌های سینمایی به محمد روح‌الامینی برای طراحی پوستر فیلم «بیرو» اهدا شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین تیزر به کیومرث بیک‌زند برای ساخت تیزر به فیلم سینمایی «تی تی» رسید.

۲۰:۳۹ سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به ناهید عزیزی صدیق برای فیلم آه سرد اهدا شد. سیدرضا محقق تهیه کننده آه سرد به نمایندگی از ناهید عزیزی سیمرغ را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به عامر بشیر از قطر برای فیلم زمستان درون محصول مشترک قطر، هندوستان و فرانسه اهدا شد. عامر بشیر طی تماس ویدیویی از هیات داوران تشکر و جایزه خود را به مردم کشمیر تقدیم کرد.

۲۰:۳۱ سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به لیوبوف باریسوا از روسیه برای فیلم بدون ایوان دفنم نکن تعلق گرفت. همچنین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به کارگردان جوان هندی جای شانکار برای فیلم «شیواما» اهدا شد.  جای شانکار بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: بابت این جایزه بسیار خوشحالم و این جایزه را به اصغر فرهادی ، عباس کیارستمی و مجید مجیدی تقدیم کرد.

۲۰:۲۶ در این بخش همچنین، جایزه بهترین فیلمنامه به آسل ژوراوی برای فیلم “موهبت الهی” از قرقیزستان تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی این بخش به بویان کیشیگ از چین برای فیلم “هارهو” اهدا شد که او در مراسم حضور نداشت.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به یاسل الخطیب از سوریه برای فیلم حکیم اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم به آمار سیخان بالجینیام برای فیلم ماه کامل از کشور مغولستان اهدا شد.  جایزه بهترین دستاورد هنری به الکساندر ساخاروف برای فیلم “افسانه پریان” از روسیه اهدا شد.

۲۰:۱۱ در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش مسابقه بین الملل مقاومت به حسین عسگری کارگردان “اتاقک گلی” اهدا شد و او هم جایزه خود را به شهدای اتاقک گلی تقدیم کرد. در بخش “جلوه گاه شرق” نیز سیمرغ بهترین دستاورد هنری به سبحان رخشانی بازیگر نوجوان فیلم “هوک” اهدا شد.

برای اطلاع از شرایط نامزدهای این دوره روی لینک این خبر کلیک کنید

۲۰:۰۴ با حضور مهدی همایون فر، شیخ علی داهر و آیدا اشلافر داوری از کشور سوئیس جایزه ویژه هیأت داوران در بخش مقاومت بین الملل اهدا شد به “غریب” ساخته محمد حسین لطیفی. محمد حسین لطیفی بر روی صحنه حاضر شد و جایزه اش را دریافت کرد.

۱۹:۵۱ از ابتدای بخش اهدای جوایز بین الملل مترجمی روی سن آمد تا در کنار شهیدی فر گفته های او را ترجمه کند و البته این هم در جای خود با توجه به کنداکتور فشرده اختتامیه و تاخیر در شروع برنامه زمان بیشتری را می گیرد. در ادامه با حضور جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ، سید نظام موسوی نماینده مردم تهران در مجلس و علی بوزید نماینده هیات داوران از لبنان، جایزه بین الادیان به فیلم “هوک” ساخته حسین ریگی اهدا شد.

۱۹:۴۴  مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر در سخنانی بیان کرد: جشنواره فیلم فجر مولود راستین انقلاب اسلامی است. روزگار در چهل و چند سال گذشته همواره با جشنواره فیلم و دوستدارانش مهربان نبوده. گاه موشک باران و گاه سوگ های ملی کام سینمای ایران را تلخ کرده ولی نه بزرگان و نه جوانان مستعد اجازه ندادند چراغ جشنواره خاموش شود.
او در بخشی دیگر افزود: باور داریم به اعتبار سینمای ایران که میزبان همه سینماگران باشیم ولی به خواسته آنها احترام می گذاریم و تلاش کردیم میزبانی شایسته باشیم.

۱۹:۳۵ در ابتدای این مراسم کلیپی از سخنان امام خمینی و مقام معظم رهبری درباره سینما با زیرنویس انگلیسی و با پیش زمینه تصاویری از فیلمهای بعضا دفاع مقدسی سینمای ایران پخش شد.

۱۹:۲۱ در حالی مراسم آغاز شده است که همچنان مخاطبان در حال ورود به سالن هستند و این روند کمی بی نظمی بوجود آورده است.

این خبر در حال تکمیل است…