ارتباط انگل با خلق و خو و سلامت روان شما


یک انگل رایج که ترکیب شیمیایی مغز شما را تغییر می دهد، ممکن است حلقه مفقوده در همه چیز از خشم جاده ای گرفته تا افسردگی – و حتی اوتیسم و ​​بیماری های عصبی باشد.

آملیا عاشق پرورش سبزیجات خود بدون استفاده از مواد شیمیایی و آفت کش ها بود. کثیفی زیر ناخن‌هایش به نظر او نشانه‌ای از زندگی خوب بود و هیچ چیز بهتر از خوردن لوبیا در حین کار نبود. اما هنگامی که یک گربه ولگرد شروع به آمدن به اطراف کرد و از باغ خود به عنوان زباله دان استفاده کرد، همه چیز تغییر کرد.

بلافاصله پس از اینکه گربه شروع به آمدن کرد، آملیا با آنفولانزای تابستانی روبرو شد. خستگی، تب، سردرد، بدن درد، و غدد متورم بیش از یک ماه او را آزار می‌داد، سپس به آرامی شروع به از بین رفتن کرد. او نمی توانست زیاد از باغ بیرون برود اما بدش نمی آمد زیرا دیگر انرژی نداشت. طولی نکشید که او به کل علاقه خود را به باغبانی و همچنین سایر فعالیت هایی که دوست داشت از دست داد و در نهایت به افسردگی مبتلا شد.

آملیا با داشتن ذهنی طبیعی، به دنبال جایگزین هایی برای داروهای افسردگی خود بود. او در تحقیقات خود کشف کرد که توکسوپلاسموز، یک انگل رایج که از طریق مدفوع گربه، خوردن میوه‌ها و سبزیجات شسته نشده، یا گوشت و صدف‌های نپخته پخش می‌شود، ممکن است دلیل افسردگی او باشد. از دکترش آزمایش خون خواست و جواب مثبت بود.

توکسوپلاسموز: دشمن پنهان درون

توکسوپلاسموز یکی از شایع ترین عفونت های انگلی در انسان است بیش از 40 میلیون آمریکایی در حال حاضر مبتلا هستندطبق گفته مرکز کنترل بیماری (CDC). پس از عفونت اولیه – که ممکن است مانند آنفولانزا، مسمومیت غذایی یا کاملاً بدون علامت عمل کند – این انگل به بافت مغز و عضله می رود و در آنجا به کیست تبدیل می شود و می تواند تا پایان عمر بدون شناسایی باقی بماند.

قبلا تصور می شد که توکسوپلاسموز به مدت طولانی در بافت های شما زندگی می کند و هیچ آسیبی ندارد، اما در واقع ممکن است حلقه مفقوده بسیاری از اختلالات سلامت روان است. دهه‌ها تحقیق درباره ارتباط رفتاری حتی با عفونت خفیف توکسوپلاسموز انجام شده است، که این انگل را با افسردگی، اضطراب، تکانشگری، عصبانیت، پرخاشگری، خشم، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اختلال وسواس فکری جبری، صرع، اوتیسم، بیماری‌های عصبی مرتبط می‌سازد. و حتی برخی سرطان ها. و موش‌ها اخیراً به ما نشان داده‌اند که چگونه ممکن است این اتفاق بیفتد.

این همه در سر شما نیست

این یک تصور غلط رایج است که همه بیماری های روانی از مغز منشا می گیرند. حقیقت این است که میکروبیوم ما – مجموعه ای از میکروارگانیسم هایی که در درون ما زندگی می کنند – پیام هایی را به سیستم گوارشی و عصبی ما ارسال و دریافت می کند و 90 درصد از انتقال دهنده های عصبی را می سازد که خلق و خو و سلامت روان ما را تعیین می کنند. تنها چیزی که لازم است یک حشره بد است – مانند توکسوپلاسما – تا کل تعادل را به هم بزند و خلق و خوی، سلامت روانی و حتی شخصیت ما را تغییر دهد.

توکسوپلاسما دلیلی است که به زنان باردار توصیه می شود از دست زدن به جعبه خاک گربه خودداری کنند – عفونت با آن می تواند باعث مشکلات عصبی شدید در جنین در حال رشد شود. گربه‌ها تنها میزبان شناخته‌شده‌ای هستند که این انگل می‌تواند در آن تکثیر شود و تخم‌ها را در هر جایی که به عنوان جعبه زباله استفاده می‌کنند می‌ریزند. هنگامی که شما یا غذایتان با خاک گربه یا خاک آلوده تماس می‌گیرید، این تخم‌های میکروسکوپی به شما منتقل می‌شوند. اگر خود یا غذایتان را خوب نشویید یا گوشت و صدف های آلوده نپخته باشند، تخم های انگل زنده می شوند و شما مبتلا می شوید و این عفونت در یک زن باردار به جنین منتقل می شود.

از نظر بیولوژیکی، این وضعیت در مورد موش‌ها هم همین‌طور است، اما محققان متوجه چیز جالبی شدند – وقتی موش به توکسوپلاسموز مبتلا شد، دیگر از بدنام‌ترین شکارچی خود، گربه، نمی‌ترسد. این به شدت برای انگل توکسوپلاسما مفید است، زیرا موش آلوده توسط گربه خورده می شود – تنها میزبان شناخته شده ای که این انگل می تواند در آن تکثیر شود و به چرخه زندگی خود ادامه دهد. محققان دانشگاه لیدز کشف کردند که چه چیزی در پشت رفتار عجیب آنها نهفته است، و شروع به توضیح این است که چرا توکسوپلاسموز به طور چشمگیری بر رفتار انسان تأثیر می گذارد.

هنگامی که از طریق سیستم گوارشی خود آلوده شدید، این انگل به سرعت با تغییر در نحوه ارسال و دریافت سیگنال‌ها توسط مغز، با تغییر مقادیر بیش از 300 پروتئین مورد نیاز برای این سیگنال‌ها، روی اعصاب شما اثر می‌گذارد. یکی از سیگنال های قطع شده شامل گلوتامات است و نقص در این ناحیه از پردازش سیگنال با افسردگی، اسکیزوفرنی و اوتیسم همراه است.

تغییرات متابولیسم مغز شما به همین جا ختم نمی شود. این واکنش‌های ایمنی نه تنها باعث افزایش التهاب و تغییر پیام‌های ارسالی به مغز شما می‌شود، بلکه سطح یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی بسیار مهم یعنی دوپامین را نیز تغییر می‌دهد. محققان دریافتند که این انگل به طور چشمگیری سطح دوپامین شما را افزایش می دهد، که نحوه کنترل حرکت و رفتار شما را تغییر می دهد، پاسخ های عاطفی را تنظیم می کند، و تحریک مراکز لذت جویی و پاداش شما را افزایش می دهد، درست مانند مواد اعتیاد آور. افزایش دوپامین توضیح می دهد که چرا موش ها دیگر از شکارچیان گربه خود نمی ترسیدند و ممکن است اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی، ADHD، اوتیسم و ​​بیماری های عصبی مانند پارکینسون را روشن کنند.

کارهایی که می توانید برای حمایت از روحیه و سلامت روان خود انجام دهید

همه پاسخ های خود را به سرعت آملیا پیدا نمی کنند. بسیاری از مردم هرگز برای توکسوپلاسموز آزمایش نمی شوند یا حتی متوجه نمی شوند که ممکن است در معرض آن قرار گرفته باشند. و هنگامی که در بافت‌های عمیق‌تری مانند مغز و ماهیچه‌ها فرو می‌رود، ممکن است در آزمایش خون تشخیص داده نشود، اما همچنان ممکن است باعث التهاب و تخریب سیستم عصبی شما شود. خوشبختانه، راه هایی برای حمایت از مغز و بدن برای کاهش التهاب و عفونت انگل وجود دارد:

1. میکروبیوم خود را پاک کنید.

فقط یک “سیب بد” نیاز دارد، اما حقیقت این است که ممکن است بیش از توکسوپلاسما پنهان در میکروبیوم شما مشکل ایجاد کند. هنگامی که التهاب شروع می شود، برای سیستم ایمنی بدن شما سخت تر می شود که با این مهاجمان خارجی مبارزه کند. به همین دلیل است که من توصیه می کنم برای مبارزه با این کوهنوردان پنهان با گیاهان ملایم و در عین حال موثر، پاکسازی کامل را انجام دهید و با پروبیوتیک های ایمن دوباره پر کنید. من تقریباً 30 سال است که به کیت پاکسازی انگل 30 روزه UNI KEY Health با مشتریان و خوانندگانم اعتماد کرده ام. فرمول های Verma-Plus و Para-Key موجود در کیت حاوی گیاهانی هستند که نه تنها انگل های بالغ بلکه تخم های انگل را نیز هدف قرار می دهند. این کیت همچنین حاوی فلورا کی است، یک پودر پروبیوتیک برای پر کردن مجدد دستگاه گوارش با باکتری های سالم برای کمک به بازگرداندن تولید انتقال دهنده های عصبی سالم. من همچنین هر زمان که سفر می‌کنم، پارا-کلید را با خود می‌برم تا بتوانم هرگونه مواجهه‌ای که ممکن است داشته باشم را جبران کنم.

2. اسانس ها را به آرسنال خود اضافه کنید.

سه روغن ضروری برای مهار عفونت توکسوپلاسما یافت شده است. روغن آویشن بر علیه کیست های مغزی در موش ها موثر بود، روغن جوز هندی در آزمایش آن با آنتی بیوتیک ها قابل مقایسه بود و دانه زیره سیاه اسانس انتقال توکسوپلاسموز را کاهش داده و پیشرفت آن را در مطالعات انجام شده کاهش می دهد.

3. غذاهای ضد انگل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

فرهنگ های سراسر جهان غذاهایی را به رژیم غذایی خود اضافه کرده اند که به طور طبیعی عفونت های انگلی را مهار کرده و با آنها مبارزه می کند. از آنجایی که ایالات متحده یک دیگ ذوب است، ما ارتباط خود را با برخی از این سنت های محافظت کننده از سلامتی از دست داده ایم، اما دلیلی وجود ندارد که نتوانیم حکمت دنیوی را در رژیم غذایی مدرن خود بگنجانیم. تربچه دایکون، سیر، رادیکیو، پاپایا، آناناس، دانه کدو تنبل، انار، ریشه زردچوبه، نارگیل، زنجبیل، فلفل هندی، هویج و لیمو همگی غذاهای ضد انگلی خوشمزه و قدرتمندی هستند که باید در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید، نه فقط در هنگام پاکسازی .