هنگام سفارش طراحی نما اشتباه نکنید!


دلایل اهمیت طراحی نما چیست و چرا باید آن را به افراد باتجربه و باسابقه سپرد؟ طراحی نمای ساختمان، در هر سبکی که باشد احتیاج به به طراحانی دارد که از سابقه کافی برخوردارند و تا به حال طراحی نمای ساختمان‌های بسیاری را انجام داده اند. اما دلیل این همه تاکید بر سپردن پروسه طراحی نما، به معماران ماهر چیست؟ در این مقاله قصد داریم به صورت کلی طراحی نما و پروسه سفارش آن را بررسی کنیم و اهمیت انتخاب بهترین طراح نما را هنگام سفارش آن شرح دهیم.

اگر در حال مطالعه این مقاله هستید؛ احتمالاً یا در رابطه با روند طراحی نما و سفارش آن کنجکاو هستید یا قصد طراحی نمای ساختمان خود را دارید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید؛ برای دریافت پاسخ سوالات خود به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

قبل از سفارش طراحی نمای ساختمان خود باید از نحوه ارائه خدمات و نمونه پروژه‌های شرکت انتخاب شده خود آگاه باشید، به این صورت می‌توانید از کیفیت و روند طراحی نمای ساختمان خود اطمینان خاطر داشته باشید!

طراحی نما

اگر با طراحی نما آشنایی ندارید، باید بگوییم که طراحی نما، شامل تمامی نقشه‌های نمای ساختمان می‌شود. نما پوشش بیرونی یک ساختمان است که از بدنه اصلی و سازه ای آن در برابر آسیب‌هایی که ممکن است از محیط خارج ساختمان به آن وارد شود، محافظت می‌کند. در واقع در طراحی نما، مصالحی که قرار است برای این پوشش مورد استفاده قرار بگیرند مشخص شده و با توجه به سبک آن از المان‌هایی که می‌تواند معرف یک ساختمان باشند، استفاده می‌شود. از آنجایی که نمای ساختمان، اولین بخش از آن است که هر بیننده خارج از ساختمان، آن را مشاهده می‌کند، بنابراین به نوعی نشانگر هویت آن نیز به شمار می‌آید و طراحی آن اهمیت بسیار زیادی دارد.

بصورت استاندارد بهترین روش این است که طراحی نما، همراه با طراحی پلان‌ها و به صورت کلی طراحی ساختمان صورت بگیرد،  اما در موارد زیادی شاهد هستیم که کارفرمایان بسیاری پس از ساخت یک ساختمان اقدام به سفارش طراحی نما می‌کنند. از دیگر افرادی که اقدام به سفارش طراحی نما می‌کنند، افرادی هستند که از نمای ساختمان خود راضی نیستند و قصد بازسازی آن را دارند.

موضوع مهم‌ از هدف شما نسبت به سفارش طراحی نمای ساختمان خود، این است که این پروسه را به چه تیم طراحی می‌سپارید. در ادامه  از این صحبت خواهیم کرد که چرا باید طراحی نمای ساختمان را به افراد با تجربه بسپارید و در واقع این افراد چه ویژگی‌هایی دارند؟

طراحان نما چه ویژگی هایی دارند؟

مهم‌ترین ویژگی طراحان نما، این است که باید از تجربه کافی برخوردار باشند و سابقه طراحی نما در سبک‌های مختلف معماری را در رزومه خود داشته باشند. همانطور که گفتیم طراحی و اجرای نمای ساختمان در سبک‌های مختلفی صورت می‌گیرد و هر کدام از این سبک‌ها اصول خاص خود را دارند. اگر طراح نمای ساختمان به این اصول آشنا نباشد، نمی‌تواند به خوبی نمای ساختمان را در سبک دلخواه شما طراحی کند و در واقع نمایی غیر مهندسی خواهید داشت.

مصالح جدیدی در صنعت ساختمان سازی (مانند سمنت برد، بتن اکسپوز،  استرچ متال و …) به وجود آمده اند که یک طراح نما ساختمان باید به آنها آشنا باشد. علاوه بر این موضوع، طراحی نمای ساختمان باید به گونه‌ای انجام شود که هنگام اجرای آن پیمانکار و مهندسین اجرایی را دچار مشکل نکند.

یکی از چالش های بزرگ سفارش طراحی نما، همین عدم هماهنگی تیم اجرا و تیم طراحی نما است. بهتر است هنگام انتخاب شرکت طراح نمای ساختمان، شرکتی را انتخاب کنید که علاوه بر طراحی، مجری نمای ساختمان نیز است. در این مجموعه‌ها به دلیل هماهنگی که بین تیم طراحی و اجرا وجود دارد به خوبی می‌توانند این چالش ها را برطرف کنند و صفر تا صد طراحی و اجرای نمای ساختمان را به بهترین شکل و کمترین مشکلی انجام دهند.

قیمت طراحی نما به چه عواملی  بستگی دارد؟

مهم‌ترین عاملی که عموماً بر قیمت طراحی نمای ساختمان تاثیر می‌گذارد؛ متراژ نمای ساختمان شماست. هرچه ساختمان شما متراژ بیشتری داشته باشد، مشخصا هزینه طراحی آن نیز بیشتر خواهد شد. عامل مطرح دیگر سبک طراحی نمای ساختمان شماست. برای مثال؛ طراحی نمای کلاسیک جزئیات بسیار زیادی دارد و وقت بسیاری از طراحان خواهد گرفت، اما در نمای مدرن این جزئیات به کار نمی روند و اصول ساده‌تری دارد بنابراین هزینه کمتری دارد.

دستمزد طراح نما، فاکتور دیگری است که در هزینه طراحی نمای ساختمان اثر می‌گذارد. افراد آماتوری وجود دارند که بدون هیچ شناختی به سبک‌های طراحی نمای ساختمان و روند اجرای آن با کمترین هزینه، اقدام به طراحی نمای ساختمان می‌کنند؛ اما  سفارش طراحی نما به افراد باعث می‌شود که شما هنگام اجرای نمای ساختمان خود با هزینه‌های دیگری روبرو شوید.  پیشنهاد ما به شما این است که از همان ابتدا طراحی نما را به معماران و طراحان باتجربه و باسابقه بسپارید که هنگام اجرای نما نیز به هیچ هزینه اضافه‌ای احتیاج پیدا نکنید.  نقشه‌های فاز ۲ و اجرایی توسط طراحان با سابقه با کمی هزینه بیشتر به شما ارائه می‌شوند.

کلام آخر

از اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید از شما نهایت تشکر را داریم. نمادیزاین شرکتی بیش از ۱۰ سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای انواع نمای خشک است  که می تواند پروسه طراحی و اجرای نمای ساختمان شما را  با بالاترین کیفیت و در کمترین زمان ممکن بر عهده بگیرد. این شرکت متریال‌های مورد نیاز برای اجرای نمای ساختمان را با بالاترین و بهترین هزینه تهیه می‌کند. برای مثال؛ اگر به متریالی مانند سمنت برد در پروژه شما احتیاج باشد، نمادیزاین سمنت برد را به صورت مستقیم از کارخانه تهیه می‌کند و حذف واسطه سبب می‌شود قیمت سمنت برد برای شما کمتر تمام شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت نمادیزاین به آدرس nama.design مراجعه کرده و از طریق راه‌های ارتباطی ذکر شده در وب‌سایت این تیم با آن‌ها در تماس باشید.

نوشته هنگام سفارش طراحی نما اشتباه نکنید! اولین بار در . پدیدار شد.