آیا به قند معتاد هستید؟


پیامدهای اعتیاد ناشناخته به قند می تواند منجر به افسردگی، اختلالات اضطرابی، رفتارهای ضد اجتماعی و خشونت، ناتوانی های یادگیری، ADHD، رشد بیش از حد میکروبی، عدم آرامش و رفاه درونی، مقاومت به انسولین، دیابت نوع 2، بیماری قلبی، چاقی، آلزایمر و… شود. اعتیاد به مواد مخدر و الکل به نام چند.

شکر و سایر مواد غذایی با گلیسمی بالا (مانند آرد سفید، سیب زمینی، نشاسته تصفیه شده) مواد اعتیادآوری هستند که ذهن را تغییر می دهند و در اسکن مغز نشان داده شده است که بر ناحیه ای از مغز که به عنوان هسته اکومبنس شناخته می شود، مانند مواد مخدر سخت مانند کوکائین تأثیر می گذارد. و هروئین

در ادامه بخوانید تا ببینید آیا معیارهای این اعتیاد جدی را دارید و برای غلبه بر هوس های خود چه کاری می توانید انجام دهید.

انجمن روانپزشکی آمریکا اعتیاد (یا وابستگی به مواد) را با معیارهای زیر در DSM IV تعریف می کند:

“الگوی ناسازگار مصرف مواد که منجر به اختلال یا ناراحتی قابل توجه بالینی می شود، همانطور که با سه (یا بیشتر) از موارد زیر آشکار می شود، که هر زمانی در همان دوره 12 ماهه رخ می دهد.”

1. توسعه تحمل در طول زمان. یا نیاز به مقادیر بیشتری از ماده اعتیاد آور برای دستیابی به اثر مورد نظر افزایش می یابد یا اثر کاهش قابل توجهی با استفاده مداوم از همان مقدار ماده وجود دارد.

2. خروج زمانی تجربه می شود که فرد تلاش می کند استفاده را متوقف کند.

3. مقادیر بیشتری از این ماده در مدت زمان طولانی تری از آنچه در نظر گرفته شده استفاده می شود یا استفاده می شود.

4. تلاش های مکرر برای کاهش یا کنترل استفاده از این ماده با وجود تمایل مداوم به انجام این کار، ناموفق است.

5. زمان قابل توجهی برای بدست آوردن ماده یا بهبودی از اثرات استفاده از آن صرف می شود.

6. سایر فعالیت های مهم (اجتماعی، شغلی یا تفریحی) قربانی استفاده از این ماده می شوند.

7. استفاده از این ماده علیرغم وجود پیامدهای شناخته شده برای سلامت جسمی یا روحی ادامه می یابد.

حال، بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه این معیارها در افراد معتاد به قند ظاهر می شوند:

1. افراد مبتلا به اعتیاد به قند متوجه نیاز روزافزون به قند یا غذاهای با گلیسمی بالا برای رسیدن به قند بالا می‌شوند یا به نقطه‌ای می‌رسند که دیگر آن را تقویت نمی‌کند.

2. اگر قند و نشاسته از رژیم غذایی حذف شوند، ترک قابل توجهی تجربه می شود. از جمله علائمی مانند سردرد، تحریک‌پذیری، اختلال در عملکردهای شناختی، خستگی شدید، لرزش و لرزش، عصبی بودن، بی‌خوابی، ناتوانی در مقابله یا احساس از دست دادن ذهن.

3. افراد معتاد به قند به جای خوردن یک کلوچه یا یک کاسه بستنی به دلخواه خود احساس می کنند که کنترلی ندارند و کل کیسه کلوچه یا نیم گالن بستنی را در یک نوبت می خورند. آنها همچنین ممکن است به جای اینکه یک وعده برای دسر داشته باشند، کل روز را پرخوری کنند.

4. افراد معتاد به شکر به طور مکرر در حذف شکر از رژیم غذایی خود و حذف آن ناموفق هستند، حتی اگر تمایل زیادی به ترک آن دارند.

5. ممکن است زمان قابل توجهی صرف تهیه محصولات مملو از شکر با دویدن به نانوایی یا بستنی فروشی یا پختن در ساعت های فرد شود. افراد معتاد به قند نیز ممکن است در مورد این رفتارها پنهان کاری کنند و دروغ بگویند. آنها ممکن است انبار قند خود را در یک کشوی مخفی نگه دارند یا به صورت مخفیانه به گنجه یا گاراژ بروند تا به تنهایی لذت ببرند.

ممکن است مقدار قابل توجهی از زمان صرف بهبودی پس از افراط یا پرخوری که فعالیت های روزانه را مختل می کند، صرف شود. بسیاری از افراد مبتلا به اعتیاد به قند زندگی دوگانه ای دارند و به خاطر رفتارهای غذایی خود با احساس گناه و شرم دست و پنجه نرم می کنند.

6. سایر فعالیت‌هایی که برای آنها مهم است مانند ورزش، رویدادهای خانوادگی یا فعالیت‌های مبتنی بر شناخت به دلیل تأثیرات مصرف شکر کنار گذاشته می‌شوند.

7. فرد معتاد به قند، حتی زمانی که کاملاً آگاه باشد که عواقب جدی مانند قند خون پایین، افسردگی، حملات اضطراب، ناتوانی در عملکرد، مه مغزی، مادری که می‌خواهد نباشند، به مصرف خود ادامه خواهد داد. ، یا عملکرد ضعیف شغلی. حتی وقتی پزشک به آنها می گوید ممکن است به دلیل عوارض دیابت نوع 2، چاقی یا بیماری قلبی بمیرند، اگر رژیم غذایی خود را تغییر ندهند، بسیاری از آنها هنوز نمی توانند ترک کنند.

اگرچه در معیارهای بالا ذکر نشده است، اما اضافه می کنم که فرد معتاد به قند، درست مانند یک معتاد به مواد مخدر، مصرف خود را منطقی و توجیه می کند. آنها همچنین ممکن است در مورد اعتیاد خود و تأثیر آن بر زندگی خود انکار کنند.

همانطور که می بینید، کسانی که با اعتیاد به قند دست و پنجه نرم می کنند، تمام معیارهای تعریف اعتیاد را برآورده می کنند. با این حال، آنها با ضرر دیگری روبرو هستند که کسی که با اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دست و پنجه نرم می کند با آن مواجه نمی شود و آن عدم حمایت و تشویق برای غلبه بر اعتیاد است. اکثر مردم، حتی بسیاری از پزشکان مراقبت های بهداشتی، مصرف خود را به عنوان یک وابستگی واقعی تلقی نمی کنند یا متوجه جدیت تأثیر آن و غلبه بر آن نمی شوند. نه تنها این، آنها هیچ منبعی برای دستیابی به هدف در اختیار آنها قرار نمی دهند.

همین امروز به اعتیاد به قند خود پایان دهید

خوشبختانه، شما می توانید هر آنچه را که برای موفقیت در غلبه بر میل خود به قند و کربوهیدرات نیاز دارید، در این جعبه ابزار کوچک دستی پیدا کنید. اعتیاد به قند به این دلیل رخ می دهد که مصرف شکر باعث تغییر ساختار شیمیایی مغز و آسیب به سیستم غدد درون ریز می شود. با تغییرات مناسب در رژیم غذایی و سبک زندگی، می توانید تعادل را به شیمی مغز و سیستم غدد درون ریز بازگردانید که در آن زمان هوس ها از بین می رود. به عنوان فردی که از اعتیاد به قند و کربوهیدرات و بسیاری از مواد دیگر بهبود یافته‌اید، می‌توانید اصول دقیقی را که من استفاده می‌کنم یاد بگیرید که به من امکان می‌دهد زندگی بدون هوس داشته باشم.

اگر به تماس شخصی تر یا پشتیبانی قوی تری نیاز دارید، همین امروز برای یک جلسه مربیگری انفرادی با من تماس بگیرید.

حذف قند و سایر مواد غذایی با گلیسمی بالا از رژیم غذایی خود یکی از مهم ترین اقداماتی است که می توانید نه تنها برای بهبود سلامت ذهنی، جسمی و روحی خود انجام دهید، بلکه در آینده از آن در برابر سایر بیماری های جدی تر محافظت کنید. همچنین یکی از ساده ترین، مقرون به صرفه ترین و عملی ترین استراتژی های مراقبت از خود است که می توانید به کار بگیرید.

منابع

  1. دکتر مارک هایمن “5 سرنخ که شما به شکر معتاد هستید.” http://drhyman.com/blog/2013/06/27/5-clues-you-are-addicted-to-sugar
  2. انجمن روانپزشکی آمریکا DSM